Membezakan Antara Rasuah Dan Hadiah
Soalan: Kepada Dr
Asri, saya berniaga tender kerajaan dan ingin memohon penjelasan Dr.
Apakah perbezaan diantara rasuah dan hadiah? Kadang kala syarikat saya
menghadiahkan sesuatu kepada pegawai yg terbabit sebagai tanda terima
kasih walaupun hadiah itu tidak diminta oleh pegawai berkenaan. Adakah
ini rasuah atau hadiah? Bagaimana pula jika memberi hamper sempena hari
raya? Saya rasa macam kadang kala kita menyembunyikan rasuah dengan
perkataan pemberian ikhlas. Harap Dr tolong huraikan.
Farid Ahmad, KL
Jawapan Dr MAZA: Sikap saudara yang
berhati-hati tentang urusan rezeki atau sumber pendapatan dalam
kehidupan ini amatlah dipuji. Ini satu tanda adanya nilai kesolehan
dalam jiwa. Malang sekali di zaman kini, ramai yang kurang peduli soal
halal dan haram hasil pendapatan yang diperolehinya. Soalan saudara
asasnya mengenai perbezaan antara hadiah dan rasuah. Persoalan ini
dibincang oleh para ulama sejak dahulu kerana bab ini sering
disalahgunakan. Ramai yang mengambil kesempatan dengan permainan istilah
yang seperti ini. Ada yang cuma menghalalkan rasuah dengan diberi nama
hadiah. Saya jawab berdasarkan noktah-noktah berikut:
1. Adanya perbezaan antara rasuah dan
hadiah. Rasuah adalah pemberian samada dalam bentuk harta atau manfaat
tertentu yang bertujuan untuk memperolehi sesuatu yang bukan haknya,
atau menzalimi hak pihak lain. Dalam Mausu’ah al-Fiqhiyyah al-Kuwitiyyah
ditakrifkan
Adapun hadiah adalah pemberian atas sebab suka atau sayang tanpa
sebarang tuntutan atau ganjaran balas yang disyaratkan. Al-Imam
al-Mawardi merumuskan “rasuah apa yang diberikan kerana menuntut sesuatu, hadiah pula apa yang disumbang tanpa sebarang balasan”.
Ertinya, pemberi rasuah mengharapkan sesuatu balasan yang dia tidak
dapat memperolehinya tanpa sogokan tersebut. Dengan pemberian tersebut
menyebabkan ada pihak lain yang dizalimi haknya; samada dihilangkan,
atau dikurang, atau dilambat atau aka nada pihak yang dikenakan suatu
tindakan yang tidak adil. Maka, rasuah merupakan pemberian bersyarat,
sementara hadiah bukan pemberian bersyarat dan tidak menyebabkan
kezaliman kepada pihak lain. Rasuah dikeji oleh Islam, sementara hadiah
digalakkan.
2. Berdasarkan kepada penjelasan di atas, maka orang yang paling
dapat mengesan sesuatu pemberian itu rasuah atau hadiah ialah pemberi
itu sendiri. Hanya dia yang tahu bagi setiap pemberian yang dihulurkan.
Adakah dia mengharapkan sesuatu pada masa tersebut, atau pada masa
hadapan dari pihak yang diberikan, sedangkan apa yang harapkan itu dia
tidak layak memperolehinya sedemikian rupa?
Selepas itu, pihak yang mengambil juga amat mengetahui bahawa
pemberian itu memberikan kesan kepada urusannya atau tidak. Adakah
pemberian tersebut akan menyebabkan dia terasa untuk akan membalas ‘budi’ pihak berkenaan dengan memberikan kepadanya apa yang bukan haknya, atau menzalimi hak orang lain?
Sabda Nabi s.a.w:
“Sesungguhnya setiap amalan itu dengan niat” (Riwayat al-Bukhari).
Juga sabda Nabi s.a.w:
“Kebaikan itu apa yang menenangkan jiwa, sementara kejahatan itu keraguan dalam jantung hati, teragak-agak di dada sekalipun manusia memberi fatwa kepadamu ( ianya baik)” (Riwayat Ahmad dan al-Darimi dengan sanad yang hasan).
Ertinya, sekalipun jika ada yang berfatwa untuk menghalalkan yang
salah, nmun jiwa mukmin yang ikhlas akan tetap teragak-agak dan ragu
mengenainya. Justeru, jika pemberi dan penerima mempunyai perasaan
takutkan azab Allah, mereka sendiri dapat memutus apakah nilai pemberian
yang diberi atau diterima tersebut.
3. Ertinya, jika pemberian itu atas dasar persahabatan yang tiada
kaitan sama sekali dengan jawatan dan kedudukan yang dipegang, maka itu
adalah hadiah. Jika ia diberikan kerana jawatan dan kedudukan yang boleh
memutuskan sesuatu hak, maka itu adalah rasuah. Perkara ini pernah
diingatkan oleh Nabi s.a.w mengenai pegawai atau petugas kerajaan yang
mengambil hadiah yang kononnya diberikan kepada mereka. Sabda Nabi
s.a.w:
“Apa jadi dengan pegawai yang kita utuskan, kemudian pulang dan berkata: “Ini bahagian kamu, ini bahagian aku. Silakan dia duduk di rumah ayah dan ibunya, lalu tunggu adakah akan diberikan hadiah kepadanya atau tidak?! Demi Allah, dia (pegawai berkenaan) tidak mengambil sesuatu melainkan pada Hari Kiamat nanti dia akan menanggung pemberian itu atas tengkoknya.” (Riwayat al-Bukhari).
Maka, seseorang penguasa atau pegawai atau petugas hendaklah merenung
dirinya, pemberian yang diberikan kepadanya itu mempunyai kaitan dengan
jawatan yang dipegangnya atau tidak. Jika ada kaitan yang akan
mempengaruhi tindakannya atau akan mengganggu keadilan atau amanahnya,
maka itu adalah rasuah. Kesan itu samada secara langsung atau secara
tidak langsung. Jika pemberian itu atas dasar sahabat dan kenalan,
ikhlas tanpa mengharapkan apa-apa, dan tiada ruang untuk penyalahgunaan
kuasa maka ia dinamakan hadiah. Ini seperti kita memberikan hadiah
kepada sahabat kita sekalipun dia seorang pegawai besar dalam sesuatu
urusan. Namun pemberian itu bukan kerana atau untuk penyalahgunaan kuasa
maka itu dianggap hadiah.
4. Rasuah boleh muncul dalam berbagai bentuk; samada harta atau
manfaat tertentu yang diberi atau dijanjikan. Juga dengan rasuah hak
pihak lain itu boleh dicemari atau dizalimi dalam pelbagai cara. Ini
seperti pemberian itu akan menyebabkan disegerakan urusan kita, sehingga
menyebabkan terlewatnya urusan pihak lain. Atau jika dalam bentuk
persaingan tender seperti zaman sekarang, pemberian rasuah boleh
menafikan hak pihak lain untuk dinilai, atau menghapuskan persaingan
yang adil antara pihak-pihak yang terlibat. Rasuah juga boleh menzalimi
majikan seperti pegawai mengabaikan kualiti kerja disebabkan habuan yang
disuap. Juga rasuah juga boleh menyebabkan ada pihak yang akan dihukum
secara tidak adil. Firman Allah: (maksudnya)
“dan janganlah kamu makan (mengambil) harta antara kamu dengan cara yang batil, dan jangan pula kamu menghulurkan harta kamu (memberi rasuah) kepada hakim-hakim kerana hendak memakan (atau mengambil) sebahagian dari harta manusia dengan cara dosa, padahal kamu mengetahui (salahnya)” (Surah al-Baqarah, ayat 188)
5. Rasuah atas nama hadiah boleh merosakkan rakyat dan negara. Lihat
sahaja negara seperti Mesir yang setiap kerja yang sepatutnya berjalan
dengan baik terbengkalai kerana setiap urusan akan menuntut wang
saguhati atau tips. Bermula dari driver bas di Airport Kaherah
sehinggalah ke pihak-pihak yang lebih atas. Apabila keadaan ini berlaku
orang miskin susah hendak berurusan kerana mereka tidak mampu memberikan ‘hadiah’ kepada
pegawai-pegawai yang bertugas. Kualiti kerja menjadi rosak. Perasaan
tanggungjawab terhadap tugas diukur dengan hadiah yang pernah diberikan
atau yang akan diberikan. Maka rasuah merangkumi kesalahan berbohong dan
khianat.
6. Adapun pemberian untuk mengelakkan kezaliman seperti memberikan
suapan kepada sesuatu pihak bagi melepaskan diri dari kezaliman atau
memperolehi hak yang sepatutnya. Ini seperti merasuah petugas kepada
penguasa yang zalim demi melepas sesuatu kezaliman kepada diri sendiri
atau pihak tertentu, atau mengembalikan sesuatu hak yang diambil dengan
cara yang zalim, maka Dr. Al-Qaradawi berpendapat bahawa jika keadaan
seperti itu berlaku, seseorang hendaklah berusaha dengan cara yang tidak
merasuah sesiapa. Namun jika tiada jalan dan terpaksa, maka dosa
tersebut ditanggung oleh pihak yang mengambilnya, tidak atas pihak yang
memberikan suapan tersebut (lihat: al-Halal wa al-Haram fi al-Islam, m.s
300, Beirut: al-Maktab al-Islami).
7. Perbuatan rasuah adalah dosa yang besar. Sabda Nabi s.a.w:
“Allah melaknat pemberi rasuah dan penerimanya” (Riwayat al-Tirmizi dan Ibn Majah, dinilai sahih oleh al-Albani).
Apa tidaknya, rasuah boleh meruntuh keseluruhan sistem keadilan dalam sesebuah masyarakat. Kata Saidina Ali bin Abi Talib:
“Sesungguhnya binasanya manusia terdahulu kerana mereka menghalang kebenaran sehingga ianya dibeli. Mereka membentangkan kezaliman sehingga ianya ditebus”. (Ibn Muflih, Al-Adab al-Syar‘iyyah, 1/201. Beirut: Muasasah al-Risalah).
8. Hadiah yang ikhlas adalah digalakkan oleh Islam. Sabda Nabi s.a.w:
“Berilah hadiah nanti kamu akan sayang menyayangi” (Riwayat al-Bukhari dalam al-Adab al-Mufrad).
Ya, hadiah yang jujur kepada sahabat atau bakal pasangan hidup akan
menimbul kenangan dan ingatan. Kasih-sayang tanpa kepentingan itu amat
tinggi nilainya dalam kehidupan insan. Hadiah satu jalan mengeratkan
hubungan antara kita atas kejujuran dan keikhlasan jiwa.
http://drmaza.com/himpunan_fatwa/?p=62
Tiada ulasan:
Catat Ulasan