Khamis, 23 Oktober 2014

(KISAH) MAKSUD DI SEBALIK PERKATAAN “BAHLUL“ YANG MASYARAKAT KITA SUDAH SALAH ERTI


(KISAH) MAKSUD DI SEBALIK PERKATAAN “BAHLUL“ YANG MASYARAKAT KITA SUDAH SALAH ERTI



Perkataan 'Bahlul' sering kita dengar diucapkan oleh masyarakat setempat terutamanya untuk menyatakan seseorang itu bodoh atau lurus bendul. Tapi tahukah anda asal usul perkataan Bahlul itu sendiri? Tahukah anda yang sebenarnya asal-usul orang-orang terdahulu melemparkan perkataan 'Bahlul' kepada seseorang itu adalah sebagai satu doa yang baik?


Bahlul merupakan satu perkataan yang berasal dari arab dan ia berasal dari satu nama jolokan yang diberikan kepada seseorang yang bernama Wāhab ibn Amr. Wahab ibn Amr atau Bahlul hidup pada zaman Khalifah Harun Al-Rasyidin. Sebenarnya Wāhab ibn Amr terkenal sebagai seorang hakim dan juga ilmuan Islam pada zamannya. Dia dikenali sebagai Bahlul kerana dia telah meninggalkan kekayaannya dan hidup dengan gaya yang selekeh.

Terdapat banyak kisah-kisah yang memaparkan kebijaksanaan Bahlul sendiri. Disini kami paparkan tiga cerita berkenaan bahlul.

Cerita 1
Pada suatu hari, Khalifah Harun Al-Raysid bersama isterinya lalu dihadapan Bahlul yang sedang membuat rumah dari tanah liat. Maka Harun berlakukan dialog antara Al-Rasyid, isterinya dan Bahlul.

Harun : Hey Bahlul, kau buat apa?
Bahlul : Aku sedang buat rumah rumah syurga.
Isteri Harun : Boleh aku beli?
Bahlul : Boleh..
Isteri Harun : Berapa?
Bahlul : 10 Dirham
Isteri Harun membayar jumlah tersebut kepada Bahlul.
Harun : Kau dah kena tipu hidup-hidup dengan Bahlul.

Pada malamnya Harun Al-Rasyid bermimpi satu rumah besar yang tersangat cantik yang tertulis nama isterinya, Siti Zubaidah di dalam syurga. Harun cuba untuk masuk ke dalam rumah itu tetapi dihalang oleh pengawal di rumah itu.

Harun : Ini rumah isteri aku.
Pengawal : Memanglah, tapi ini bukan rumah kau.

Bagun pada pagi berikutnya Harun Al-Rasyid bangun dan kelam kabut pergi mencari Bahlul.

Harun : Bahlul, aku nak beli rumah kau.
Bahlul : Boleh.
Harun : Berapa?
Bahlul : 10,000 Dirham.
Harun : Eh, kenapa semalam 10 Dirham?
Bahlul : Semalam kau tak nampak..Hari ni kau dah nampak!

Cerita 2
Pada suatu hari, Harun Al-Rasyidin memberikan Bahlul sebatang kayu dan berkata, "Batang kayu ini ya Bahlul, milik seorang lelaki yang paling bodoh atas muka bumi ini. Jika kamu terjumpa dengan seorang lelaki yang lebih layak memiliki kayu ini lebih dari kamu, berikanlah kepadanya". Dan Bahlul menjadi bahlul mengambil batang kayu tersebut.

Beberapa tahun selepas itu, Harun Al-Rasyid jatuh sakit dan tak ada sebarang ubat-ubatan yang boleh menyembuhkannya. Bahlul datang untuk melawan Harun Al-Rasyid untuk bertanya khabar dan terjadi satu perbualan yang menakjubkan.

Harun : Tak ada apa yang boleh menyembuhkanku!
Bahlul : Kau mahu ke mana?
Harun : Aku akan pergi ke dunia lain.
Bahlul : Kedunia lain? Berapa lama kau akan pergi? Bila kau akan balik?
Harun : O Bahlul! Tak ada siapa yang akan kembali selepas ke dunia itu.
Bahlul : Jadi kau mesti dah buat persiapan rapi untuk perjalanan ini. Perjalanan yang kekal. Kau dah siapkan tentera untuk tunggu kedatangan kau? Sebagai persiapan apabila kau sampai disana?
Harun : Tak ada yang pergi dengan kau Bahlul. Dan aku tak membuat sebarang persiapan.
Bahlul : Ya Amirul Mukminin, sebelum ini kau menghantar tentera sebagai persiapan rapi untuk satu perjalanan yang hanya berjumlah sehari dua! Dan kini kau akan pergi ke satu tempat yang kau akan tinggal disitu selamanya. Dan kau tidak membuat sebarang persiapan untuk menghadapinya?
Bahlul : Nah ambil batang kayu ini. Nampaknya aku dah jumpa seseorang yang lebih layak untuk memilikinya.

Cerita 3
Berikut pula adalah kisah Bahlul dengan Sheikh Junid, seorang ulama sufi dan juga wali Allah. Satu hari Syeikh Junid Al-Baghdadi bertemu Bahlul lalu meminta nasihat. Bahlul lalu bertanya:

Bahlul: Bagaimana kamu makan?
Junid: (Menerangkan adab2 makan berdasarkan Sunnah dan doa2 makan)
Bahlul: Bagaimana kamu berpakaian?
Junid: (Menerangkan adab2 makan berdasarkan sunnah dan doa berpakaian)
Bahlul: Bagaimana kamu tidur?
Junid: (Menerangkan adab2 tidur mengikut sunnah dan doa2 tidur)
Bahlul: Sebenarnya jawapan2 kamu tidak tepat. Sekiranya kamu makan mengikut adab dan doa sekalipun tapi sekiranya makanan itu dari sumber yang haram buat apa? Sekiranya kamu berpakaian dengan adab dan doa tapi tidak menutup aurat serta sumbernya adalah haram buat apa? Sekiranya kamu tidur dengan adab dan doa tapi di hatimu masih menyimpan dendam dan kebencian sesama Muslim buat apa?

Menurut dari tiga cerita ini jelas sekali Bahlul bukanlah seorang yang bodoh atau lurus bendul. Dia sebenarnya bijak dan juga sarkastik. Sedangkan Sheikh Junaid sendiri pun datang mengadap Bahlul untuk mendapatkan nasihat dan dari cerita yang ketiga jelas Bahlul ini seorang wali Allah.


Suatu ketika Khalifah Harun al Rasyid yang sedang meminum arak, bertanya kepada Bahlul al Majnun yang datang berkunjung kepadanya mengenai arak. 
Sang Khalifah bertanya kepada Bahlul, “Apakah haram memakan anggur?” Bahlul menjawab, “Tidak”


Sang Khalifah bertanya lagi, “Bagaimana jika, setelah memakan anggur, seseorang itu meminum air?” Bahlul menjawab, “Tidak ada masalah”
“Setelah memakan anggur dan meminum air, seseorang itu berjemur di bawah mentari?” tanya Sang Khalifah lagi. Bahlul menjawab, “Tidak ada masalah”
Sang Khalifah kembali bertanya, “Lalu, mengapa apabila anggur dicampur air yang dibiarkan di bawah mentari bagi tempoh tertentu menjadi haram?” 


Bahlul kembali bertanya kepada Sang Khalifah, “Apabila tanah diletakkan di atas kepala seseorang, apakah ada bahayanya?” Sang Khalifah menjawab, “Tidak”
Bahlul menyambung lagi pertanyaannya, “Setelah itu, air disiram ke atas tanah di kepala itu, apakah akan mengakibatkan kesakitan?” Sang Khalifah menjawab, “Tidak”


Bahlul lalu menyoal lagi, “Dan jika tanah itu digaul dengan air untuk dibuat bata, lalu dilontarkan ke kepala seseorang, apakah akan menyebabkan kesakitan?” Sang Khalifah menjawab, “Benar, bahkan akan mencederakan kepalanya”
Bahlul lalu menjelaskan, “Sepertimana tanah dan air yang diadun untuk menjadi bata bisa mencelakai seseorang, begitulah juga campuran anggur dan air yang menjadi sesuatu yang memudharatkan yang oleh syariah dilarang dan ditetapkan sebagai tidak suci. Meminum arak membawa kemudharatan dan peminumnya wajib dihukum”.


Sang Khalifah berasa sangat tertekan dengan jawaban Bahlul, lalu mengarahkan pelayannya membawa pergi arak tersebut.

Hari ini penggunaan perkataan bahlul telah disalah ertikan oleh masyarakat yang menggunakanan perkataan itu untuk menyatakan seseorang itu bodoh. Sebenarnya perkataan itu dilemparkan oleh orang-orang tua kepada seseorang seperti ibu kepada anak adalah sebagai satu doa yang baik. Mengharapkan orang itu menjadi seperti Bahlul. Namun apabila lama kelamaan perktaan itu disalah ertikan oleh masyarakat kita. Wallahualam..

Peringatan Kepada Yang Suka Buang Nasi

Peringatan Kepada Yang Suka Buang Nasi




Kalau Allah murka, Allah boleh mencipta pelbagai jenis musibah untuk memberi peringatan atas kealpaan kita, walaupun negara kita aman dan nampak macam tiada bala bencana seperti puting beliung, gunung berapi dan lain-lain lagi.


Kenaikkan harga tidak kira harga minyak mahupun harga bagi barang-barang keperluan yang lain juga adalah suatu musibah yang sangat dahsyat dikala keegoan manusia menerpa.

Apabila Allah datangkan suatu musibah, maka orang yang baik, soleh, dan solehah pun akan terkena tempiasnya. Semua orang akan merasa musibah tersebut kecuali mereka yang Allah lindungi kerana ada amalan yang Allah suka.

Mungkin kita tidak sedar bahawa kita telah banyak melakukan pembaziran dalam perbuatan kita seharian seperti air, makanan, elektrik dan lain-lain perbuatan lagi.

Yang paling dahsyat ialah apabila kita membuang rezeki ke dalam tong sampah. Lebih-lebih lagi butiran nasi. Nasi atau rezeki adalah perkara yang mulia. Perkara mulia yang tidak boleh diletakkan pada tempat yang hina seperti di dalam tong sampah.

Apabila kita menghina butiran nasi dan rezeki yang kita perolehi, maka setiap butiran itu akan berdoa kepada Allah. Oleh itu, Àllah akan membuat keputusan-Nya untuk menghina pada kita balik.

Sila habiskan butiran nasi dan makanan, sekiranya tidak habis dimakan, maka jangan sesekali buang ke dalam tong sampah. Sebaik-baiknya, berilah kepada binatang-binatang lain seperti kucing, ayam, itik, burung dan ikan. Kalau tidak jumpa binatang-binatang tersebut, maka boleh juga diletakkan berhampiran pada pokok-pokok di sekeliling tempat tinggal anda untuk dijadikan makanan semut, cacing dan pokok-pokok yang ada di situ (baja organik).

Sambil-sambil itu ucapkanlah istighfar dan bersyukurlah kepada Allah dengan rezeki lebihan yang anda perolehi pada hari ini serta berdoalah supaya orang-orang yang tidak senasib dengan anda seperti di Syria dan di mana-mana negara yang penduduknya tidak cukup makan dalam sehari ibarat kais pagi makan pagi, kais petang makan petang akan memperolehi rezeki yang cukup untuk keperluan harian mereka. Amin.

Saya bercakap utUk diri saya dan anda-anda sekalian dan bermuhasabahlah diri kita semoga Allah memberi taufiq dan hidayah serta maghfirah kepada kita agar kita tidak tergolong di dalam orang-orang yang kufur pada nikmat Allah.

Selasa, 21 Oktober 2014

Quran .. beautiful voice ..


PELAJARI RAHSIA PENYAKIT MELALUI JARI ANDA!!!!!!!

PELAJARI RAHSIA PENYAKIT MELALUI JARI ANDA!!!!!!!
Asas 5 jari
Jari telunjuk : usus
...
Jari tengah : Jantung
Jari Manis : Imuniti
Jari kelingking : Rahim/Tulang Belakang
* Cuba anda lihat pada ruas jari2 anda...Kalau ruas jari kehitaman tu maknanya
badan kita ni penuh dengan racun dan toksik.perkara tersebut boleh
menyebabkan badan kita dijangkiti sembelit.
* Bagi wanita pula, lihat pada jari kelingking, kalau meruncing atau bengkok, maknanya haid tak teratur, keputihan & senggugut
* Kalau tapak tangan berbintik, mungkin ada masalah angin.
* jika ibu jari berwarna biru kehijauan maknanya seseorang itu mengalami
masalah resdung, alergi, dan penyakit paru2.sekiranya, perut ibu jari ada
urat hijau kebiruan maknanya anda seorang pengidap gastric.
* Jika terdapat urat biru /hijau pada pergelangan tangan, tapak tangan,
sepanjang jari dan betis kaki maknanya seseorang itu mengidapi stress.
* Bagi wanita cuba tengok kuku setiap jari anda..jika terdapat bulan sabit berwarna putih di setiap jari anda bermakna anda mengalami hormon yang tidak seimbang.
Wallahualam

 
PELAJARI RAHSIA PENYAKIT MELALUI JARI ANDA!!!!!!!

Asas 5 jari

Jari telunjuk : usus

Jari tengah : Jantung

Jari Manis : Imuniti 

Jari kelingking : Rahim/Tulang Belakang

* Cuba anda lihat pada ruas jari2 anda...Kalau ruas jari kehitaman tu maknanya
badan kita ni penuh dengan racun dan toksik.perkara tersebut boleh
menyebabkan badan kita dijangkiti sembelit.

* Bagi wanita pula, lihat pada jari kelingking, kalau meruncing atau bengkok, maknanya haid tak teratur, keputihan & senggugut

* Kalau tapak tangan berbintik, mungkin ada masalah angin. 

* jika ibu jari berwarna biru kehijauan maknanya seseorang itu mengalami
masalah resdung, alergi, dan penyakit paru2.sekiranya, perut ibu jari ada
urat hijau kebiruan maknanya anda seorang pengidap gastric.

* Jika terdapat urat biru /hijau pada pergelangan tangan, tapak tangan,
sepanjang jari dan betis kaki maknanya seseorang itu mengidapi stress. 

* Bagi wanita cuba tengok kuku setiap jari anda..jika terdapat bulan sabit berwarna putih di setiap jari anda bermakna anda mengalami hormon yang tidak seimbang.

Wallahualam
 
 
 
 

Anak bersuara merdu nan indah


Isnin, 20 Oktober 2014

Wajah Shizuka Dari Kartun Doraemon Dalam Dunia Sebenar (3 Gambar)

Wajah Shizuka Dari Kartun Doraemon Dalam Dunia Sebenar (3 Gambar)
Beliau adalah seorang pelajar di sebuah kolej di Hanoi, Vietnam.
Berdasarkan respon orang ramai, ramai yang beranggapan bahawa beliau sememangnya layak memegang watak Shizuka dalam sebuah filem pendek Doraemon dan ia telahpun ditayangkan beberapa bulan lalu di negara itu.
Gadis yang bernama Huyen ini bakal memegang watak sebagai Shizuka dalam versi dunia nyata.

Memetik sebuah perkongsian yang dimuatnaik di laman blog ini berkata, Huyen dinilai sangat sesuai memegang watak kartun Shizuka kerana wajahnya yang persis kelihatan seperti watak animasi tersebut. Ditambah pula gayanya yang humor, sopan dan lemah -lembut.
Bagaimana pula dengan wajah Nobita dalam dunia sebenar?

Doa Elak Di Rogol & Cabul

Doa Elak Di Rogol & Cabul

Doa Dari Hadis Sohih : Khusus Elak
Di Rogol & Cabul
Terdapat beberapa pertanyaan tentang doa yang khusus bagi kaum wanita samada dewasa dan kanak-kanak untuk mengelakkan mereka dari terperangkap dalam situasi yang boleh membawa kepada rogol, pencabulan dan lebih dahsyat lagi deraan seks yang diakhiri dengan pembunuhan.
Maka di sini, selain doa dari hadis sohih pelindung setiap kali keluar rumah.Iaitu :-

رَسُولَ اللَّهِ  يقول من قال بِسْمِ اللَّهِ الذي لَا يَضُرُّ مع اسْمِهِ شَيْءٌ في الأرض ولا في السَّمَاءِ وهو السَّمِيعُ الْعَلِيمُ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ لم تُصِبْهُ فَجْأَةُ بَلَاءٍ حتى يُصْبِحَ وَمَنْ قَالَهَا حين يُصْبِحُ ثَلَاثُ مَرَّاتٍ لم تُصِبْهُ فَجْأَةُ بَلَاءٍ حتى يُمْسِيَ

DALAM sebutan rumi : BISMILLAH ALLAZI LA YADURRU MA’ASMIHI SYAIUN FIL ARDI WA LA FIS SAMAIE , WAHUWAS SAMI’UL ‘ALIM
Ertinya : Rasulullah s.a.w didengari berkata sesiapa yang berdoa : “Dengan nama Allah yang tiada dimudaratkan sesuatu apapun dengan namaNya samada di bumi dan di langit, dan Dialah maha mendengar dan maha mengetahui” sebanyak 3 kali, maka ia tidak ditimpa kesusahan bala dan musibah sehinggalah subuh esoknya, dan barangsiapa membacanya ketika subuh 3 kali, ia tidak ditimpa kesusahan bala dan musibah sehingga petangnya” ( Riwayat Abu Daud, 4/323 ;   At-Tirmidizi, 5/465 dan Ahmad ; Tirmizi : Hasan – Teks doa berwarna Merah  Syeikh Syuaib ; Hasan)


Ingin saya utarakan satu lagi doa sohih yang dibaca oleh isteri Nabi Ibrahim a.s (iaitu Siti Sarah) yang menyebabkan para lelaki zalim termasuk rajanya melarikan diri, saya sertakan sekali sumber rujukannya dari hadis Nabi s.a.w.
اللّهُمَّ اِنْ كُنْتَ تَعْلَمُ اني آمَنْتُ بِكَ وَبِرَسُولِكَ وَأَحْصَنْتُ فرجي إِلاَّ على زوجي فَلاَ تُسَلِّطْ عَلَىَّ الْكَافِرَ
DALAM SEBUTAN RUMI : ALLAHUMMA IN KUNTA TA’LAMU INNI AAMANTU BIKA, WA BIRASULIKA WA AHSONTU FARJI ILLA ‘ALA ZAWJI FALA TUSALLIT ‘ALAYYA AL-KAFIR WA AZ-ZALIM
Ertinya : Ya Allah, jika engkau mengetahui bahawa aku beriman kepada Mu dan Rasul Mu, dan aku menjaga kehormatanku hanya untuk suamiku, maka lindungilah aku daripada dikuasai oleh orang-orang kafir dan zalim” ( Riwayat Al-Bukhari, no 2104, 2/722 ; Sunan Al-Baihaqi, 5/97; Musnad ahmad, 2/403 ; Fath Al-Bari, 6/393; Umdat Al-Qari, 12/30 ; Sohih )
Semoga ia dapat dihafaz dan di amalkan oleh semua wanita Muslimah, Cuma jangan lupa bahawa doa ini bersoifat tawassul dengan amal soleh anda, iaitu apabila diikat dengan imannya dengan Allah s.w.t dan RasulNya dan telah dijaga kehormatannya dan sudah tentu auratnya.
Justeru, seolah-olah kemaqbulan doa ini juga diikat tentang kewajiban untuk beriman dengan Allah dan rasulNya dan menutup aurat anda. Tanpanya, doa ini masih amat digalakkan untuk dilakukan, cuma jaminan seolah-olah lebih pasti bagi yang apa yang dikatanya (dalam doa ini) menepati apa yang sebenarnya penampilan fizikal anda.
Justeru, jika berbaju kebaya terbelah, baju sendat menampakkan susuk tubuh, berpakaian nipis seolah telanjang, bersolek canggih seperti artis bukan Islam..sudah tentu doa ini sahaja belum cukup mampu menjaga anda. Bukan kerana Allah s.w.t tidak mampu, tetapi Allah s.w.t tidak anggap wanita itu layak dek kerana kedegilannya sendiri.
Fikirkanlah.
 
 

Raef - You Are The One | New Album Out Now!


Bahana modal kad kredit

Bahana modal kad kredit
Seorang lelaki sedang kecewa mungkin akibat hutang. - Gambar Hiasan. Seorang lelaki sedang kecewa mungkin akibat hutang. - Gambar Hiasan.                                                      
 

MASALAH kewangan boleh terjadi kepada sesiapa sahaja, walaupun kepada seseorang yang bergelar jutawan.

Musibah ini boleh mengubah hidup seseorang menjadi tidak menentu dan ada keadaan yang boleh menyebabkan seseorang itu terganggu dari segi emosi.

Steven (bukan nama sebenar) merupakan seorang pemilik bersama sebuah firma multinasional.

Dia mempunyai segala-galanya seperti teman wanita, wang, rumah, kereta, kad kredit dan lain-lain lagi.

Bagi Steven, wang bukanlah satu masalah besar baginya kerana dia seorang usahawan yang berjaya dan mempunyai rangkaian perniagaan yang pelbagai.

Sebagai seorang ahli perniagaan, Steven mengambil risiko dengan membeli saham yang dirasakannya boleh membuat keuntungan.

Namun, seperti kata pepatah langit tidak selalunya cerah. Perniagaan saham meliputi risiko dan nasib Steven tidak begitu baik. Ekonomi global dunia tiba-tiba merudum sekitar tahun 2008 dan menyebabkan ramai ahli perniagaan kerugian termasuk Steven.

 Steven kerugian teruk sehingga mencecah enam angka. Untuk menyelamatkan perniagaannya, Steven memohon pelbagai pinjaman dan juga menggunakan kad kredit dengan amaun maksima untuk membuat pusingan modal perniagaannya.

Keadaan ini menyebabkan Steven dibelenggu hutang berjumlah ratusan ribu ringgit. Steven terpaksa menjual kondominium dan kereta mewahnya untuk menampung hutang tersebut. Namun keadaan tidak banyak berubah. Beban hutang yang ditanggungnya masih lagi menggunung tinggi.

Steven mengakui dia pernah menolak untuk datang meminta bantuan dari AKPK kerana berasa malu jika orang ramai mengetahui masalah kewangan yang dihadapi. Namun, menjejakkan kaki ke dalam pejabat AKPK dan berjumpa dengan kaunselor AKPK seterusnya mengikuti program pengurusan kredit benar-benar memberi manfaat kepadanya dalam menguruskan kewangan dan membayar balik hutang dengan pihak bank.

Steven mungkin terpaksa melupakan gaya hidup mewah yang diamalkannya buat seketika, namun kelegaan membayar balik hutang dengan pihak-pihak bank dan menguruskan kewangannya secara berhemat memberikan kelegaan buat dirinya.
Individu yang memerlukan khidmat nasihat kewangan secara percuma boleh hubungi AKPK di nombor telefon 1-800-88-2575 atau layari laman web www.akpk.org.my

Sumber : SinarHarian

Silap langkah bantu keluarga guna kad kredit

Silap langkah bantu keluarga guna kad kredit
Silap langkah bantu keluarga guna kad kredit
 
BAHAGIA bersama isteri dan tiga orang anak, Roslan, 40, merupakan seorang bapa dan suami yang bertanggungjawab dan mempunyai kerjaya sebagai seorang pengurus di syarikat multinasional.

Sebagai tempat bergantung kepada keluarganya, Roslan mempunyai pendapatan yang cukup untuk menampung perbelanjaan dan kos hidup keluarganya.

Lebih kurang dua tahun lalu, kakak ipar Roslan telah disahkan menghidap kanser.

Memandangkan kakak iparnya tidak berkahwin dan tidak mampu untuk menanggung perbelanjaan perubatannya, Roslan telah membantu dengan membiayai separuh daripada perbelanjaan perubatan kakak iparnya dengan menggunakan kad kredit. Di sini bermulalah kesilapan Roslan dalam menguruskan kewangannya apabila dia telah menangguhkan pembayaran bulanan rumahnya untuk membayar bil kakak iparnya.

Roslan sedar dia tidak mampu untuk menampung perbelanjaan kakak iparnya kerana pada masa sama ada komitmen lain yang perlu dibayar setiap bulan.

Di saat itu, Roslan telah mula memohon lebih banyak kad kredit dan pinjaman peribadi untuk menampung perbelanjaan tersebut.

Keadaan menjadi lebih teruk apabila ayah mertua Roslan pula diserang penyakit angin ahmar dan menyebabkan dia juga terpaksa menanggung perbelanjaan ayah mertuanya yang tidak bekerja.

Ini bermakna, di samping menanggung keluarganya, Roslan terpaksa menanggung perbelanjaan bil perubatan kakak ipar dan ayah mertuanya.

Kita hanya merancang, Tuhan yang menentukan. Ditakdirkan kakak ipar Roslan meninggal dunia akibat dari penyakit kanser yang dihadapinya. Walaupun sudah banyak wang yang dibelanjakan oleh Roslan untuk bil perubatan, namun kakak iparnya masih tidak dapat diselamatkan. Namun begitu, Roslan masih lagi dibelenggu hutang kad kredit yang digunakannya untuk membayar bil perubatan kakak iparnya itu.

Roslan sedar  masalah kewangan yang dihadapinya dan bertekad untuk menyelesaikannya sebelum menjadi lebih parah. Apabila mendapat tahu tentang perkhidmatan percuma yang ditawarkan AKPK, Roslan terus datang ke pejabat AKPK dan berjumpa dengan kaunselor AKPK.

Kaunselor tersebut membuat jadual penstrukturan semula pembayaran bulanan pinjaman Roslan kepada bank yang dipersetujui oleh pihak bank dan Roslan. Dengan ini, Roslan mampu untuk membayar balik pinjaman dari pihak bank dan juga menanggung perbelanjaan keluarganya tanpa masalah.

Kisah benar ini menunjukkan bahawa keadaan di luar kawalan kita mungkin timbul dan di luar kawalan. Dengan adanya AKPK yang merupakan agensi di bawah Bank Negara Malaysia, kita dapat menangani masalah tersebut. Untuk maklumat lanjut mengenai AKPK, anda boleh layari laman web www.akpk.org.my atau menghubungi talian bebas tol POWER! AKPK Infoline di 1-800-88-2575.

Individu yang memerlukan khidmat nasihat kewangan secara percuma boleh hubungi AKPK di nombor telefon 1-800-88-2575 atau layari laman web www.akpk.org.my

sumber : Sinar Harian

Jumaat, 17 Oktober 2014

Inilah Gambar Bom Atom Beberapa Jam Sebelum Di Jatuhkan Di Jepun

Inilah Gambar Bom Atom Beberapa Jam Sebelum Di Jatuhkan Di Jepun
Sesungguhnya ramai yang telah mendengar cerita tentang bencana besar berlaku selepas Amerika Syarikat melancarkan bom atom di Hiroshima. Foto ini diambil pada 9 Ogos 1945, beberapa jam sebelum bom bersejarah ini dijatuhkan di Hiroshima.














Khamis, 16 Oktober 2014

7 ZIKIR PEMBUKA PINTU REZEKI

7 ZIKIR PEMBUKA PINTU REZEKI
1. Memperbanyak Membaca – La hawla Wala
Quwwata Illa billah – Barangsiapa yang
lambat datang Rezekinya hendaklah banyak...
mengucapkan – La hawla Wala Quwwata Illa
billah (HR. At- Tabrani)


2. Membaca – La Ilaha Illallahul Malikul
Haqqul Mubin -
Barangsiapa setiap hari membaca La ilaha
illallahul malikul haqqul mubin maka bacaan
itu akan menjadi Keamanan dari Kefakiran dan
menjadi Penenteram dari rasa Takut dalam
Kubur (HR. Abu Nu’aim dan Ad Dailami).

3. Membaca – Subhanallah wabihamdihi
Subhanallahil adziim . Dari setiap Kalimat itu
seorang MALAIKAT yang BERTASBIH kepada
ALLAH Ta’ala sampai hari Kiamat yang
Pahala Tasbihnya itu diberikan Untukmu.
(HR. Al-Mustagfiri dalam Ad-Da’awat)

4. Membaca Surat Al-IKHLA S:
Barangsiapa membaca Surat AlIkhlas ketika
masuk rumah maka berkah bacaan
Menghilangkan Kefakiran dari penghuni rumah
dan tetangganya (HR. AtTabrani)

5. Membaca Surat Al-WAQIA’AH :
Barangsiapa membaca surat Al-Waqiaah
setiap malam…maka TIDAK akan diTimpa
Kesempitan Hidup” (HR. Al-Baihaqi dalam
Syu’ab Al-Iman)

6. Memperbanyak SELAWAT KEATAS NABI :
Dari Umar bin Khaththab dari Nabi
Shallallahu’alaihi wa sallam bersabda
bersabda: Barangsiapa Berselawat kepadaku
satu kali Selawat maka ALLAH akan
membalas sepuluh kali Selawat dan
Mengangkatnya Sepuluh DARJAT.
(Dikeluarkan Imam Bukhari dalam Adabul
Mufrad, Ibnu Abu Syaibah…al-Bazzar….Ibnu
Syahiin dan al-Ismaili dengan sanad ma’lul)

7. Melazimkan BERISTIGHAFAR :
Barangsiapa melazimkan Beristighfar nescaya
ALLAH akan Mengeluarkan dia dari segala
Kesusahan dan Memberikan Rezki dari arah
yang tidak diDuga-Duga” (HR. Ahmad, Abu
Dawud dan Ibnu Majjah)
Ya ALLAH berikanlah kami Rezki yang Luas…
yang Halal lagi Baik tanpa Memberatkan
kami….Jika Rezki kami ada diLangit maka
Turunkanlah.
Jika ada diBumi maka
Keluarkanlah. Jika jauh maka Dekatkanlah.
Jika Dekat maka Mudahkan lah.
Jika sedikit maka Banyakanlah.
Jika banyak
maka BERKATI LAH agar kami dapat
menolong ANAK-ANAK YATIM – FAKIR
MISKIN – MEREKA YANG DALAM KESUSAHAN
& KEDHAIFAN.
YA ALLAH……Kabulkanlah doa kami…Aamiiin
YA ALLAH Ya Robbal ‘Alamin.
Semoga ALLAH Mengabulkan Do’a kita.
Semoga Bermanfaat. In shaa ALLAH.....
SEBARKANN...

Rabu, 15 Oktober 2014

Rahsia Tersembunyi Di Sebalik Nama ‘Muhammad’

Rahsia Tersembunyi Di Sebalik Nama ‘Muhammad’

Terkait rahsia di sebalik nama Muhammad, di mana banyak makna tersirat dalam kebesaran nama yang sederhana itu. Mungkinkah ini merupakan salah satu mukjizat atau sekadar kebetulan sahaja, bahawa ada fakta menarik di abjad/huruf-huruf yang tersusun dari nama itu:

1. Kata Muhammad, jika kita gabungkan dalam bentuk normal mim-kha-mim-kha-dal, maka akan menjadi sebuah sketsa seorang manusia. Anda tentu sudah maklum jika sebaik-baik makhluk yang pernah diciptakan oleh Tuhan di alam semesta ini adalah MANUSIA. Dengan segala kelebihan mereka, sementara mahluk lain hanyalah haiwan, tumbuhan dan planet-planet yang penuh rahsia.
2. Kata Ahmad, jika kita perhatikan satu-persatu hurufnya maka huruf-huruf itu akan menggambarkan sosok orang yang sedang melakukan solat, tahukah kalian bahawa SOLAT merupakan sebaik-baik doa dan ibadah yang pernah diperintahkanNya.

3. Kata Muhammad jika digabungkan huruf-hurufnya maka akan memaparkan bentuk seakan-akan manusia yang sedang sujud
dalam solat. Gerakan SUJUD dalam Solat merupakan inti dari semua rukun-rukunnya, kerana pada saat sujud manusia menundukkan 8 bahagian tubuhnya di bumi bukti penyerahan secara menyeluruh kepada sang pencipta.
Subhanallah, Allahu Akbar, betapa rahsia Allah sangat menggetarkan hati, dan yakinlah masih banyak tersirat rahsia-rahsia lain yang kita tidak ketahui.
Wallahualam.
sumber: billyinfo.blogspot.com

Breastfeeding: the signs that say you’re doing it right

Breastfeeding: the signs that say you’re doing it right

Jane Barry talks about signs to look out for while breastfeeding, so you can feel confident you're getting it right.
 
In the early days with your newborn, breastfeeding consumes many hours, and mothers are often surprised about just how long each feed may take. Days and nights merge in a somewhat milky haze, leaving little time to do anything else. This is pretty normal and with time and your baby’s increasing maturity, you’ll find their feeds will become more spaced apart.
Breastfeeding can look very easy – after all, isn’t it supposed to be one of the most natural things in the world? Though for something so apparently simple, breastfeeding can create a lot of confusion and doubt. You can find yourself wondering: is my baby attached correctly? Is she sucking as she should be? Is my milk coming down and do I have enough milk for her? These and other nagging worries can erode even the most confident breastfeeding mother.
It’s important to check with your baby’s healthcare professional to ensure your baby is growing as she needs to. Regular visits to your child health nurse, GP and/or your baby’s pediatrician will also be very useful.

You can’t be hungry again!

Newborn babies are designed to feed frequently. They don’t have the stomach capacity to hold more than a few millilitres of milk and this, combined with their fast metabolic rate, means that they need to breastfeed eight to 12 times every 24 hours. It’s easy for mothers to interpret this as a sign that they don’t have sufficient milk and perhaps need to offer top-up feeds of expressed breast milk or formula. But as long as your baby’s weight gain is steady and she is thriving, then there is unlikely to be any need for extra feeds.
Here are some tips which will help you know if you and your baby are doing the right thing when it comes to breastfeeding. Just remember though, every mother and her baby are unique and what’s right for some may not be right for others.
What’s important is that you are happy and your baby is thriving. From this everything else will follow.

Attachment – what do I look for?

  1. Your baby has her chin pressed into your breast but her nose is clear.
  2. Her lips are flanged out rather than being sucked inwards.
  3. Her tongue is lying over her bottom gum. This can be hard to see but you’ll feel nipple pain if her tongue isn’t cushioning her bottom gums.
  4. Some of your areola as well as your nipple is in your baby’s mouth.
  5. You’re not feeling any pain other than a sensation of nipple “stretching”. This should settle a minute or two into her feed.
  6. You’ll see your baby’s jaw moving as she sucks. This can start at the chin and extend right along her jaw up to her ears.
  7. If she is sucking effectively, her ears may be wiggling in synchrony with her jaw.
  8. Her cheeks aren’t sucked in or hollow looking. This means she has created a good seal around your nipple.
  9. She’s not sliding off your nipple but stays firmly attached.
  10. She has little pauses and rests between periods of active and strong sucking.
  11. You feel that she is sucking correctly by a gentle pulling sensation and can feel this right through your breast.
  12. You may see your breast moving as she sucks.
  13. You see her sucking and then swallowing – a typical pattern is a few sucks and then a swallow, a few sucks and then another swallow.
  14. You may feel a “let down” or milk ejection response. This is like a tingling or painful sensation in the breast or your nipples. You will notice milk dripping or flowing from your other nipple and your baby’s suck may change, becoming stronger with a distinct suck/swallow pattern.
  15. Your baby is happy and content to suck. She’s not fussing, pulling away or crying. She seems satisfied and happy.
  16. Her sucking may be noisy or just quiet. If she’s really hungry and her stomach empty, you may hear the milk flowing down into her stomach.
  17. You see some milk pooling around the corners of her mouth.
  18. She pulls off when she is full and is calm and perhaps even sleepy.
  19. When she starts sucking her fingers are stretched out and her hands open. These splayed fingers are a sign of the concentration and effort she’s putting into sucking. Towards the end of the feed as she feels fuller you’ll see her hands relax and her fingers resume their natural curved position.
  20. Your breasts will feel lighter after your baby has fed. If she has been attached and sucking correctly your breasts will feel different at the end of the feed.

How should I attach her?

Try not to control your baby’s attachment too much. Babies are born with inbuilt reflexes which help them to seek, find and then attach to their mother’s breast. In healthy, full-term babies who are allowed free access to the breast, most will find their own little way to the nipple and start sucking.
Many mothers are comfortable holding their baby for breastfeeds in a traditional “cradle” or “Madonna” hold with their baby’s head supported by the inner aspect of the mother’s elbow and their body in alignment with their mother’s forearm. But again, what works for you is fine.
You may find that a breastfeeding position which worked when your baby was very young may not be as comfortable as she gets older. As she becomes heavier and more mobile you may need to work out some other positions which work for you both.

Other tips for successful attachment

  • When considering where to have your baby, look for a maternity hospital which follows the Baby Friendly Hospital Initiative (BFHI). This is a joint collaboration between Unicef and the World Health Organisation (WHO).
  • Speak with your midwife and/or doctor about how keen you are to breastfeed. They will do all they can to ensure your baby is placed to your breast as early as possible.
  • Offer your baby a breastfeed as soon as possible after birth. If she is too sleepy or not keen it will still be useful just to hold her against your breast.
  • Provide skin to skin contact.
  • Hold your baby close and give her lots of opportunity to smell you and be physically close.
  •  When you are holding your baby, look for the characteristic head bobbing, which means she is looking for the nipple. She may also open her mouth very wide and sweep her little head from side to side, using her rooting reflex and lick the breast – all of these behaviours will help her to locate your nipple.
  • Be patient. Breastfeeding is a set of learned skills and it can take weeks and sometimes months for a mother and her baby to get it right.
  • Avoid offering your baby a dummy or bottles/teats to suck on. This can lead to nipple confusion and delay the establishment of successful breastfeeding.

Signs of sufficient breast milk intake

  •  Most importantly – your baby is thriving and she has a regular weight gain.
Average growth weight for babies:
Birth-3 monthsAround 150-200 grams/week
From 3-6 monthsAround 100-150 grams/week
From 6-12 monthsAround 70-90 grams/week
  •  Your baby is wetting at least six or more nappies a day. Her urine should be clear and not concentrated or strong smelling.
  • She is having lots of golden yellow, soft poos. Newborn babies who are having sufficient breast milk tend to poo with every nappy change until they are a couple of months old and their gut becomes more used to feeding and digesting. Then the dirty nappies tend to slow down.
  • Your baby is tracking along her percentile (growth) curves and either staying on the same lines for her weight, head circumference and length or climbing higher. If she is dropping down on her percentiles then this is an indication that she is not growing and needs to be assessed.
This article was written by Jane Barry, freelance parenting consultant, copywriter and director of www.mybabybaby.com.au.

What are your experiences with breastfeeding?

Read more on Kidspot

More related reading

Breastfeeding is best for babies and provides many benefits. Combined breast and bottle feeding in the first weeks of life may reduce the supply of your own breast milk. Always consult your doctor, midwife or health care professional for advice about feeding your baby. This post is part of the Early Life Nutrition story.

Isnin, 13 Oktober 2014

GAMBAR DINDING FLAT TERCABUT DITERBANGKAN RIBUT

Isnin, Oktober 13, 2014

 


Gambar dinding rumah pangsa (Flat) Loke Yew di Kuala Lumpur (KL) tercabut tersebar. Insiden itu dipercayai berlaku pada 12 Oktober 2014 berikutan hujan ribut serta tiupan angin kencang yang berterusan sejak pukul 5.00 petang Ahad. Foto mengenai insiden tersebut kini tersebar secara viral dilaman sosial. Untuk info, dinding rumah pangsa Loke Yew yang terletak di Jalan Kenanga KL diperbuat daripada kayu yang menyebabkan ianya mudah tertanggal akibat tiupan angin kencang.

pangsa 2

pangsa 3


rumah 2


rumah 1


pangsa


tercabut


flat


rumah 3


tercabut 2



Read more: http://biaqpila.blogspot.com/2014/10/gambar-dinding-flat-tercabut.html#ixzz3G08If7Sz

Cari Blog Ini

Memuatkan ...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular

Share it