Zakat barang kemas wanita
3 Syaaban 1431 H
Oleh:AKHISALMAN
sekiranya barang kemas wanita tersebut adalah bukan emas dan perak maka tidak perlu keluarkan zakat. Walaupun banyak mana sekalipun..Ini perkara yg disepakati oleh semua mazhab..
Adapun sekiranya barang kemas wanita tersebut emas atau perak maka terdapat perbezaan pendapat seperti berikut:.
Pendapat pertama: Wajib keluar zakat sekiranya cukup nisob iaitu 85 gram bg emas dan 600gram bg perak. kena keluar 2.5 peratus bila cukup setahun.(Mazhab Hanafi)
Dalil:
1. Umumnya dalil2 yg mewajibkan zakat emas dan perak.
2. Dalil2 yg khusus utk brg kemas wanita. salah satunya adalah hadis berikut:
Sesungguhnya dua org wanita datang berjumpa Nabi s.a.w. Mereka berdua memakai gelang2 emas. Nabi bertanya: "Adakah kamu suka Allah menyarungkan gelang2 dr neraka pd hari kiamat? Mereka menjawab: "tidak" Baginda bersabda
(فأديا حق هذا الذي في أيديكما)
Maksudnya:"Tunaikanlah zakat gelang2 emas yg kamu pakai"(HR Tirmizi dan Dar Qutni)
Pendapat kedua: Tidak wajib keluar zakat sekiranya barang kemas itu digunakan oleh wanita tersebut. Ini sekiranya tidak terlampau banyak. Kalau terlampau banyak maka wajib keluar zakat.(Mazhab Syafi'ie)
Dalil2:
1. Mereka mentafsirkan hadis2 yg digunakan oleh pendapat pertama dgn barang kemas tersebut melampaui dr kebiasaan.
Pendapat ketiga: Tidak wajib zakat sekalipun banyak mana sekali pun.(Mazhab Malik)
Dalil:
Sesungguhnya Jabir bin Abdullah ditanya tentang barang kemas wanita. "Adakah perlu dikeluarkan zakat?' Beliau menjawab: " tidak" Ditanya: "Kalau sampai seribu dinar?" Jabir menjawab" Sekalipun lebih banyak dr itu" (HR Baihaqi)
Syeikh Atiah Saqor (gambar) telah mentarjikh pendapat yg kedua yg tidak mewajibkan mengeluarkan zakat brg kemas wanita yg digunakan sekiranya tidak melampaui batasan.
Oleh:AKHISALMAN
sekiranya barang kemas wanita tersebut adalah bukan emas dan perak maka tidak perlu keluarkan zakat. Walaupun banyak mana sekalipun..Ini perkara yg disepakati oleh semua mazhab..
Adapun sekiranya barang kemas wanita tersebut emas atau perak maka terdapat perbezaan pendapat seperti berikut:.
Pendapat pertama: Wajib keluar zakat sekiranya cukup nisob iaitu 85 gram bg emas dan 600gram bg perak. kena keluar 2.5 peratus bila cukup setahun.(Mazhab Hanafi)
Dalil:
1. Umumnya dalil2 yg mewajibkan zakat emas dan perak.
2. Dalil2 yg khusus utk brg kemas wanita. salah satunya adalah hadis berikut:
Sesungguhnya dua org wanita datang berjumpa Nabi s.a.w. Mereka berdua memakai gelang2 emas. Nabi bertanya: "Adakah kamu suka Allah menyarungkan gelang2 dr neraka pd hari kiamat? Mereka menjawab: "tidak" Baginda bersabda
(فأديا حق هذا الذي في أيديكما)
Maksudnya:"Tunaikanlah zakat gelang2 emas yg kamu pakai"(HR Tirmizi dan Dar Qutni)
Pendapat kedua: Tidak wajib keluar zakat sekiranya barang kemas itu digunakan oleh wanita tersebut. Ini sekiranya tidak terlampau banyak. Kalau terlampau banyak maka wajib keluar zakat.(Mazhab Syafi'ie)
Dalil2:
1. Mereka mentafsirkan hadis2 yg digunakan oleh pendapat pertama dgn barang kemas tersebut melampaui dr kebiasaan.
Pendapat ketiga: Tidak wajib zakat sekalipun banyak mana sekali pun.(Mazhab Malik)
Dalil:
Sesungguhnya Jabir bin Abdullah ditanya tentang barang kemas wanita. "Adakah perlu dikeluarkan zakat?' Beliau menjawab: " tidak" Ditanya: "Kalau sampai seribu dinar?" Jabir menjawab" Sekalipun lebih banyak dr itu" (HR Baihaqi)
Syeikh Atiah Saqor (gambar) telah mentarjikh pendapat yg kedua yg tidak mewajibkan mengeluarkan zakat brg kemas wanita yg digunakan sekiranya tidak melampaui batasan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan