Khamis, 7 Oktober 2010

Kenaikan Harga Susu Tidak Dapat Dielak - Ismail Sabri

SEREMBAN: Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) tidak mempunyai kuasa untuk menyekat kenaikan harga susu di negara ini sekiranya harganya meningkat di pasaran dunia.

Menterinya Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata harga penjualan susutermasuk produk tenusu tempatan dijangka meningkat tidak lama lagi disebabkankenaikan harga bahan mentah di pasaran dunia.

"Kenaikan itu tidak dapat dielakkan memandangkan pengeluar dan pengilangtempatan terpaksa menanggung kos belian import yang tinggi.

"Biasalah, apabila kita beli barang dengan harga mahal, sudah pasti kitaterpaksa jual dengan harga yang lebih tinggi. Bagaimanapun, buat masa ini hargasusu kita masih dikekalkan seperti biasa," katanya kepada pemberita selepasmerasmikan bangunan baru Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi danKepenggunaan Negeri Sembilan di Seremban 2 di sini, Khamis.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas laporan akhbar berhubungharga tepung susu tanpa lemak yang merupakan bahan mentah tenusu utama dijangkameningkat kepada lebih US$3,000 (RM9,630) satu tan metrik tahun ini berbandingUS$2,100 (RM6,741) satu tan metrik dalam suku keempat tahun lepas.

"Sekatan harga tidak boleh dilakukan ke atas barangan itu disebabkan ia diluar dari kawalan kita. Ini kerana kita membeli barang yang diimport. Perkaraini sudah banyak kali berlaku. Sebagai contoh, bawang putih, harganya terpaksadinaikkan berikutan harga import dari China turut meningkat," kata Ismail Sabri.

Katanya meskipun kementerian akan membentangkan Akta Anti Pencatutan 2010 diParlimen bulan ini bagi tujuan menyekat peniaga mengaut keuntungan tidakmunasabah, ia masih tidak boleh menghalang pengeluar untuk menaikkan hargabarang itu.

"Ini kerana sekiranya pengeluar mempunyai bukti bahawa harga bahan mentahitu benar-benar meningkat di seluruh dunia, maka kita tidak boleh menghalangataupun mengambil tindakan terhadap mereka menaikkan harga susu. Akta inihanya boleh menyekat dan mengenakan tindakan terhadap peniaga yang menjualbarangan untuk mencari keuntungan berlebihan tanpa sebab yang munsabah.

"Sebagai contoh, topeng muka, peniaga beli 30 sen dan jual 50 sen tetapiapabila permintaan meningkat dan mereka masih membeli dengan harga 30 sensekeping tetapi jual sampai RM5, yang ini memang boleh dikenakan tindakan dibawah akta ini," katanya. - BERNAMA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cari Blog Ini

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular