Ahad, 17 Julai 2011

Kata Kata Bijak Para Ahli Fikir Yunani

Kata Kata Bijak Para Ahli Fikir Yunani

 Plato

Orang yang ingin bergembira harus menyukai penat lelah akibat bekerja.

Janganlah engkau berteman dengan orang jahat karena sifatmu akan mencuri sifatnya tanpa engkau sadari.

Plato berkata,”Orang berilmu mengetahui orang yang bodoh kerana dia pernah bodoh,sedangkan orang bodoh tidak mengetahui orang yang berilmu kerana dia tidak pernah berilmu”.

Budi pekerti yang tinggi adalah rasa malu terhadap diri sendiri.

Plato di tanya,”Bagaimana caranya agar seseorang boleh hidup dengan tenang?”.Dia menjawab,” Jika orang itu tidak melakukan kejahatan dan tidak bersedih akan sesuatu yang di alaminya,maka dia tentu akan merasa tenang”.

Kerendahan seseorang di ketahui melalui dua hal,banyak bercakap tentang hal-hal yang tidak berguna dan bercerita padahal dia tidak di tanya.

Jangan terlalu banyak mengenali orang.sebab,kamu lebih sering di sakiti oleh orang yang kamu kenali,sedangkan orang yang tidak kamu kenal nyaris tidak dapat menyakiti kalian.

Cinta adalah gerak jiwa yang kosong tanpa pikiran.

Socrates

Seseorang menampar pipi Socrates,lalu pada bekas tamparan itu Socrates menulis “Seseorang telah menamparku ini balasan dariku”.

Socrates di cela kerana makan terlalu sedikit,maka dia menjawab,“aku makan untuk hidup,bukan hidup untuk makan”.

Socrates di cela kerana dia tidak banyak bicara,dia menjawab,”Allah Taala telah menciptakan dua telinga dan satu lidah untukku agar aku banyak mendengar daripada berbicara,tetapi kalian lebih banyak berbicara daripada mendengar”.

Setelah berusia tua,Socrates,belajar muzik.Lalu ada orang berkata padanya",apakah engkau tidak malu belajar di usia tua?".Dia menjawab”,Aku merasa lebih malu menjadi orang yang bodoh di usia tua”.

Socrates berkata,”Cubalah dulu,baru cerita.Pahamilah dulu,baru menjawab.Pikirlah dulu,baru berkata.engarlah dulu,baru beri penilaian.Bekerjalah dulu,baru berharap.

Socrates berkata”,kesedihan membuat akal terpana dan tidak berdaya.Jika anda tertimpa kesedihan,terimalah dia dengan keteguhan hati dan berdayakanlah akal untuk mencari jalan keluar”.

Janganlah engkau menceritakan isi jiwamu kepada orang lain,kerana sungguh buruk orang yang menaruh hartanya di rumah dan mempamerkan isinya.

Kesejahteraaan memberikan peringatan,sedangkan bencana memberi nasihat.

Jangan komen tentang kesalahan orang lain,kerana orang itu akan mengambil manfaat dari ilmumu lalu dia menjadi musuhmu.

Thales

“orang yang bercita-cita tinggi adalah orang yang menganggap teguran teguran keras baginya lembut daripada sanjungan merdu dari pengampu yang berlebih-lebihan”.

“apabila kamu menasihati orang yang bersalah maka berlemah lembutlah agar dia tidak merasa di telanjangi”.

“orang yang secara sembunyi-sembunyi melakukan suatu perbuatan yang tidak di lakukan secara terang-terangan,dia tidak berharga di hadapan dirinya”

Phytagoras

Phytagoras berkata,”jika engkau ingin hidup senang,maka hendaklah engkau rela di anggap sebagai tidak berakal atau di anggap orang bodoh”.

Pukulan dari sahabatmu lebih baik dari pada ciuman dari musuhmu.

Phytagoras berkata,”jangan sekali-kali percaya pada kasih sayang yang datang tiba-tiba,kerana dia akan meninggalkanmu dengan tiba-tiba pula”.

Jangan membanggakan apa yang kamu lakukan hari ini,sebab engkau tidak akan tahu apa yang akan di berikan oleh hari esok.

sumber: http://www.fcukz.co.cc/2011/07/kata-kata-bijak-para-ahli-fikir-yunani.html#ixzz1RK9jMpv9

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cari Blog Ini

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular