Jumaat, 18 September 2009

ANTARA 2 DARJAT

ANTARA 2 DARJAT

17 September 2009 Oleh Zulkifli Noordin pada 6:07 PM    


Salam 2 all.

Saya terharu membaca berita hari ini berkenaan dengan kembali Makcik Mariam Johari, makcik kita yang tersangkut di Korea Selatan selama lebih 64 tahun. Saya terharu melihat usaha anak-anak Allahyarham yang tidak pernah kenal jemu berusaha untuk mencari dan membawa ibu mereka pulang.

Allahyarham Makcik Mariam pernah kembali sekali pada 04 September 2007, dan sempat bertemu dengan anak-anak dan kaum keluarga terutama di kampung halamannya Kampung Seluyut, Kota Tinggi, Johor. Allahyarham kembali ke Korea pada 12 September 2007 kerana beliau masih punya keluarga disana.

Namun perasaan rindukan keluarga asal dan kampungnya menyebabkan tiga bulan lepas Makcik Mariam menelefon keluarga meminta mereka mengambilnya pulang ke Malaysia, kerana teringin berhari raya dan menghabiskan sisa-sisa akhir hidupnya di Malaysia. Namun kesempitan kewangan dan lain-lain menyebabkan keluarga Makcik Mariam terpaksa menahan sabar disamping mencari dana untuk membiayai penerbangan Makcik Mariam balik.

Namun takdir menentu segalanya. Genap dua tahun beliau bertemu keluarga di Malaysia, pada 06 September 2009 Makcik Mariam meninggal dunia di Korea Selatan ketika sedang tidur akibat penyakit lemah jantung dan buah pinggang yang gagal berfungsi. Jenazah Makcik Mariam akhirnya selamat tiba di KLIA semalam dan dibawa terus ke Masjid Jamek Kota Tinggi untuk dimandikan dan kemudiannya dibawa ke tanah perkuburan Islam Kampung Makam dan dikebumikan sebelum waktu berbuka puasa. Begitulah kisah sedih Allahyarham makcik Mariam dan kasih sayang anak-anak beliau kepada ibu mereka.

Tetapi cerita sebaliknya pula berlaku kepada seorang ibu tua berumur 70an yang dihantar oleh anak-anaknya tinggal di Rumah Warga Emas, Jalan Denai 1, Kempas, Johor. Menurut pengasas rumah tersebut Puan Norijah Bidin, ibu tua tersebut dibuang oleh anak-anaknya untuk dijaga oleh mereka.

Baru-baru ini (dipertengahan Ramadhan), anak lelaki ibu tua tersebut berusia 40an telah datang ke Rumah Warga Emas tersebut. Si ibu tua, yang sudah dua tahun tidak beraya dengan anak-anaknya merasa sangat gembira dengan kedatangan anak lelakinya. Sangkanya anak dia datang untuk mengambil dia pulang berhari raya sama. Maka sibuklah ibu tua itu mengemas pakaian dan barang-barang dimasukkan dalam kendung kain batik.

Tanpa si ibu tua sedari, rupa-rupanya si anak datang nak memberitahu yang beliau tidak akan bawa si ibu pulang kerana tiada siapa kononnya akan menjaga si ibu tuan itu nanti. Maka apabila melihat ibunya bersiap, si anak pun dengan pelan-pelan cabut ke kereta untuk meniggalkan tempat tersebut.

Si ibu tua yang melihat anaknya menghidupkan enjin kereta berasa panik dan dengan kelam kabut keluar berlari nak mengikut anaknya. Si anak sial itu terus berjalan tanpa menunggu si ibu tuanya yang termengah-mengah mengejar. Menurut Puan Norijah, kesemua penghuni dan kakitangan disitu melihat adengan menyayat hati apabila si ibu tua itu berlari-lari mengejar kereta si anak sial itu sambil mengendong kain batik berisi pakaiannya. Si anak sialan itu bukan sahaja tidak berhenti, malah makin melajukan kereta walaupun kakitangan disitu menjerit-jerit menyuruh dia berhenti kerana si ibu tuanya sedang mengejar. Hampir 20meter si ibu tua itu mengejar sebelum dia terjelepuk jatuh keletihan, hanya mampu menelan asap kereta yang ditinggalkan si anak sialan itu.

Begitulah secebis kisah rona-rona kehidupan yang berlaku, diantara dua darjat manusia. Satu bersifat insan, satu lagi bersifat kebinatangan.

Moga ALLAH memberikan kita kekuatan untuk terus mengasihi dan menjaga kedua ibu bapa kita, yang jasa mereka tidak akan terbalas oleh kita walau kita hadiahkan mereka dengan segunung emas selautan mutiara.

Ya ALLAH, kasihanilah kedua ibu bapa kami sebagaimana mereka mengasihani kami semasa kecil. Berilah keampunan kepada mereka, dan lapangkanlah hidup mereka, dan berilah kami menjadi anak yang soleh yang sentiasa berbakti dan berkorban untuk ibu bapa kami..amin".

Wassalam.

Zulkifli Bin Noordin
27 Ramadhan 1430 / 17 Sept 2009

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cari Blog Ini

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular