Rabu, 16 September 2009

Hasil Kajian: Lailatul Qadr Lebih Baik Dari 1000 Bulan
Posted on Tuesday, September 15 @ 23:44:01 MYT
Topic: Kajian Al-Qur'an
Kajian Al-Qur'an

http://http://www.megasutra.com

LAILATUL QADR

Sesudah disyariatkan ibadah puasa, dengan harapan umat Islam dapat merealisasi nilai taqwa, Allah SWT melengkapi nikmat-Nya dengan memberikan "Lailatul Qadr". Allah berfirman: "Sesungguhnya Kami telah menurunkan Al-Qur'an pada "Lailatul Qadr". Tahukah kalian apakah " Lailatul Qadr" ?. Itulah malam yang lebih utama daripada seribu bulan" (Surah Al-Qadr : 1-3). Seribu bulan bersamaan 83 tahun 4 bulan.


IMEJ 1

KEUTAMAAN LAILATUL QADR

Ayat yang disebutkan di atas jelas menunjukkan nilai utama bagi malam "Lailatul Qadr". Anas bin Malik RA menyebutkan bahawa yang dimaksud dengan keutamaan disitu adalah bahawa amal ibadah seperti solat, tilawah al-Qur'an, zikir serta amal masyarakat (seperti sadaqah dan zakat), yang dilakukan pada malam itu lebih baik dari seribu bulan berbanding malam-malam yang lain. Dalam riwayat lain Anas bin Malik juga menyampaikan keterangan Rasulullah SAW bahawa `sesungguhnya Allah mengurniakan " Lailatul qadr" untuk umatku, dan tidak memberikannya kepada umat-umat sebelumnya.’

Sementara berkenaan dengan Ayat 4 Surah Al-Qadr, Abdullah bin Abbas RA menyampaikan sabda Rasulullah bahawa pada saat terjadinya Lailatul Qadr, para malaikat turun ke bumi menghampiri hamba-hamba Allah yang sedang qiamullai, atau melakukan zikir, para malaikat mengucapkan salam kepada mereka. Pada malam itu pintu-pintu langit dibuka, dan Allah menerima taubat dari para hambaNya yang bertaubat.

Dalam riwayat Abu Hurairah RA, seperti dinyatakan oleh Bukhari, Muslim dan al Baihaqi, Rasulullah SAW juga pernah menyampaikan "Barang siapa melakukan qiam ( solat malam) pada Lailatul Qadr, atas dasar iman serta semata-mata mencari keredaan Allah, maka Allah akan mengampuni dosa-dosa yang pernah dilakukannya".

Demikian banyaknya keutamaan Lailatul Qadr, sehingga Ibnu Abi Syaibah pernah menyampaikan ungkapan al Hasan al Basri, katanya : "Saya tidak pernah tahu adanya hari atau malam yang lebih utama dari malam yang lainnya, kecuali 'Lailatul Qadr', kerana Lailatul Qadr lebih utama dari (amalan) seribu bulan".

HUKUM MENCARI LAILATUL QADR

Umar pernah menyampaikan sabda Rasulullah SAW : "Barangsiapa mencari Lailatul Qadr, hendaklah ia mencarinya pada malam kedua puluh tujuh" (Hadis Riwayat. Ahmad). Maka para ulama' berkesimpulan bahawa berusaha mencari Lailatul Qadr hukumnya mustahabbah (disunatkan).

Bilakah terjadinya Lailatul Qadr? Sesuai dengan hadis-hadis riwayat Ibnu Umar, Abu Dzar, dan Abu Hurairah, Lailatul Qadr bukannya sekali terjadi pada masa Rasulullah SAW, melainkan ia terus berlangsung pada setiap bulan Ramadhan untuk mashlahat umat Muhammad, sehinggalah hari qiamat. Adapun tentang penentuan bila terjadinya Lailatul Qadr, para ulama berbeza pendapat disebabkan luasnya maklumat hadis Rasulullah, serta pemahaman para sahabat tentang hal tersebut, sebagaimana dibawah ini:

1. Lailatul Qadr terjadi pada malam 17 Ramadhan, malam diturunkan Al-Qur'an. Hal ini disampaikan oleh Zaid bin Arqam, dan Abdullah bin Zubair RA. (Hadis Riwayat. Ibnu Abi Syaibah, Baihaqi dan Bukhari dalam Tarikh)

2. Lailatul Qadr terjadi pada malam-malam ganjil disepuluh hari terakhir bulan Ramadhan. Diriwayatkan oleh Aisyah dari sabda Rasululah SAW: "Carilah Lailatul Qadr pada malam-malam ganjil pada sepuluh hari terakhir bulan Ramadhan" (Hadis Riwayat. Bukhari, Muslim dan Baihaqi)

3. Lailatul Qadr terjadi pada malam tanggal 21 Ramadhan, berdasarkan hadis riwayat Abi Said al Khudri yang dilaporkan oleh Bukhari dan Muslim.

4. Lailatul Qadr terjadi pada malam tanggal 23 bulan Ramadhan, berdasarkan hadis riwayat Abdullah bin Unais al Juhany, seperti dilaporkan oleh Bukhari dan Muslim.

5. Lailatul Qadr terjadi pada malam tanggal 27 bulan Ramadhan, berdasarkan hadis riwayat Ibnu Umar, seperti diriwayatkan oleh Ahmad. Dan seperti diriwayatkan oleh Ibnu Abi Syaibah, bahawa Umar bin al Khattab, Hudzaifah serta sekumpulan besar sahabat, yakin bahawa Lailatul Qadr terjadi pada malam 27 bulan Ramadhan. Rasulullah SAW seperti diriwayatkan oleh Ibnu Abbas, juga pernah menyampaikan kepada sahabat yang telah tua dan lemah tak mampu qiam secara berpanjangan dan meminta nasihat kepada beliau bilakah boleh mendapatkan Lailatul Qadr, Rasulullah SAW kemudian menasihati agar ia mencarinya pada malam ke 27 bulan Ramadhan (Hadis Riwayat. Thabrani dan Baihaqi)

6. Seperti difahami dari riwayat Ibnu Umar dan Abi Bakrah yang dilaporkan oleh Bukhari dan Muslim, terjadinya Lailatul Qadr mungkin berpindah-pindah pada malam-malam ganjil sepanjang sepuluh hari terakhir bulan Ramadhan. Sesuai dengan maklumat terakhir ini, dan kerana pentingnya Lailatul Qadr, maka selayaknya setiap Muslim berupaya selalu mendapatkan Lailatul Qadr pada sepanjang sepuluh hari terakhir bulan Ramadhan.

JADUAL 1

TANDA-TANDA BERLAKU LAILATUL QADR

Seperti diriwayatkan Oleh Imam Muslim, Ahmad, Abu Daud dan Tirmidzi, bahawa Rasulullah SAW pernah bersabda: "Pada saat terjadinya Lailatul Qadr itu, malam terasa jernih, terang, tenang, cuaca sejuk tidak terasa panas tidak juga dingin. Dan pada pagi harinya matahari terbit dengan jernih terang benderang tanpa tertutup sesuatu awan". Ada sumber menyatakan pada malam itu malaikat Jibril akan menyalami orang yang beribadat pada malam itu dan tandanya ialah kita tiba-tiba rasa sangat sayu dan kemudiannya menangis teresak-esak secara tiba-tiba.

PETUA IMAM GHAZALLI UNTUK MENCARI MALAM LAILATUL QADAR

Jika awal Ramadhan jatuh pada hari: Ahad atau Rabu - Lailatul Qadr dijangka berlaku pada malam 29 Ramadhan. Isnin - Lailatul Qadr dijangka berlaku pada malam 21 Ramadhan. Selasa - Lailatul Qadr dijangka berlaku pada malam 27 Ramadhan. Khamis - Lailatul Qadr dijangka berlaku pada malam 25 Ramadhan. Sabtu - Lailatul Qadr dijangka berlaku pada malam 23 Ramadhan. Kata Sheikh Abu Hassan bahawa mula dia baligh, dia sentiasa dapat menghidupkan lailatul qadar pada malam yang tepat mengikut petua diatas.

APA YANG PERLU DILAKUKAN PADA LAILATUL QADR

1. Lebih bersungguh-sungguh dalam menjalankan semua bentuk ibadah pada hari-hari Ramadhan, menjauhkan diri dari semua hal yang dapat mengurangi keseriusan beribadah pada hari-hari tersebut. Disamping itu seseorang muslim itu disarankan untuk mengajak ahli keluarganya. Hal inilah yang ditunjukkan Rasulullah SAW.

2. Melakukan iktikaf dengan dengan sekuat tenaga. Itulah yang dilakukan oleh Rasulullah SAW.

3. Melakukan qiamullail secara berjama'ah bersama imam, sehinggalah rakaat terakhir, sebagaimana diriwayatkan oleh Abu Dzar RA.

4. Memperbanyak do'a memohon ampunan dan keselamatan kepada Allah dengan lafaz : "Allahumma innaka 'afuwun tuhibul afwa fa'fu 'anni. Hal inilah yang diajarkan oleh Rasulullah SAW kepada Aisyah RA ketika beliau bertanya : "Wahai Rasulullah, bila aku ketahui kedatangan Lailatul qadr, apa yang mesti aku ucapkan"? (Hadis Riwayat. Ahmad, Ibnu Majah dan Tirmidzi)

JADUAL 2

HASIL KAJIAN

Saya kongsikan Hasil Kajian secara ringkas pada kali ini. Lihat IMEJ 1. Dalam Surah Al-Qadr itu sendiri, perkataan "Lailatul Qadr" sebut sebanyak 3 kali. Bagi setiap perkataan "Lailatul Qadr" terdapat 9 huruf. Maka secara total, jumlah Huruf bagi perkataan "Lailatul Qadr" ialah 27. Bilangan ini SERUPA dengan pendapat paling popular bahawa Lailatul Qadr berlaku pada 27 Ramadhan setiap tahun. Wallahua'lam.
KESIMPULAN

Saya telah perhatikan POSISI bagi setiap perkataan "Lailatul Qadr" itu. Sila lihat JADUAL 1. Jumlah Posisi dari Pangkal dan Hujung Surah Al-Qadr ialah 1008, dan jumlah itu lebih dari angka 1000. Jika 1000 bulan adalah 83 tahun 4 bulan, maka 1008 (jika difahamkan sebagai jumlah bulan) adalah bersamaan dengan 84 tahun. Perhatikan bahawa terdapat 3 jumlah 1008 itu, menjadi 1008:1008:1008. Jika dicampur mendatar, ia akan jadi 9:9:9. Posisi IMPLISIT bagi 1008 dalam 9 Tapak adalah TEPAT 9, iaitu di akhir perkataan "Lailatul Qadr". Maka 9:9:9 juga TEPAT berjumlah 27. Ini SERUPA dengan Jumlah Huruf bagi 3 perkataan "Lailatul Qadr" dalam Surah ini. Saya dapati bahawa "Lailatul Qadr" ini dari segi matematik banyak merujuk kepada ANGKA 9, dan dari ANGKA 21 hingga 30 (sempena 10 malam terakhir) yang didalamnya ada ANGKA 9 hanyalah 27.

Walaupun tumpuan ramai orang adalah malam 27 Ramadhan, sebaik-baiknya kita lebihkan beribadah pada 10 malam terakhir Ramadhan, dengan menumpukan pada malam-malam yang ganjil sebagaimana yang dikhabarkan oleh Rasulullah SAW. Lakukanlah ibadah kerana Allah SWT semata-mata. Wallahua'lam.

NOTA: Sebelum ini saya telah menulis Hasil Kajian: Lailatul Qadar Dan Malam 27 Ramadhan, anda boleh baca bersama artikel in


SILA LAYARI LAMAN WEB YANG TERTERA UNTUK MELIHAT HASIL KAJIAN LANJUTAN
http://www.megasutra.com








Semoga Allah merahmati kita semua. Wassalam.
Di petik dari Megasutra.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cari Blog Ini

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular