Isnin, 31 Mei 2010

Streamyx, Please Don't Waste My Time

Streamyx, Please Don't Waste My Time

Oleh: Mazidul Akmal Sidik

Saya menggunakan khidmat jalur lebar Celcom untuk 'mobility'. Maklumlah lokasi kerja saya tidak menentu. Kekadang di rumah, di utara, selatan, timur dan barat. Biarpun servis Celcom sebelum ini kurang memuaskan, pelbagai usaha dilakukan kakitangan syarikat terbabit bertujuan memastikan, I am always connected, so do million of their customers through out the nation.

Terima kasih.

Manakala sewaktu di rumah, saya melanggan servis Streamyx TM Net.

Rabu lalu, saya menerima panggilan daripada kakitangan syarikat terbabit.

"Bil encik RM180," ujar kakitangan wanita menghubungi saya.

"Saya akan bayar esok, " balas saya.

Ya, bayaran telah dijelaskan, Khamis lalu, 27 Mei 2010, RM180.25.

Malangnya, sejak awal pagi Jumaat lalu, gangguan talian mula berlaku. Servis Streamyx tidak boleh digunakan, no connection. Namun saya pasti, perkhidmatan tidak diputuskan.

Bermula jam 11 pagi tadi, saya mula menghubungi '100', nombor keramat Streamyx, cuba menyelesaikan masalah timbul. Dalam tempoh 90 minit saya dan keluarga berhubung dengan 3 pegawai khidmat pelanggan Streamyx, 2 perempuan dan 1 lelaki. Mereka memberikan 'tutorial' jarak jauh, pelbagai arahan diterima dan dilaksanakan dalam tempoh purata 30 minit setiap satu panggilan.

Namun usaha terbabit ternyata gagal, panggilan pertama terputus di tengah jalan. Sebagai 'penyelesaian' terakhir, pegawai ketiga, mendakwa bernama 'Hanif' bertanya ...

"Bila encik ada di rumah?"

"Saya tak ada sepanjang weekdays, hanya Sabtu dan Ahad," balas saya.

"So, saya buat laporan dan akan hantar technician Sabtu atau Ahad"

"Hari ini (ahad)?," soal saya.

"Hari ini tak boleh, saya put up a report within 24 hours," katanya.

"Maksudnya, servis Streamyx tidak akan available dalam masa 7 hari, sampai Sabtu depan?," tanya saya.

"Encik jangan marah, saya tak kata begitu. Since encik tak ada di rumah dari Isnin sampai Jumaat, saya akan hantar technician Sabtu depan lah," katanya.

Talian kemudian 'terputus'.

Entahlah, siapa marah, Hanif atau saya? Tetapi pastinya saya tidak meletakkan gagang telefon, kesimpulannya samada diputuskan atau kerana talian tetap Telekom tidak berkualiti.

Jika Streamyx mampu menghubungi saya, berhubung kes bil tertunggak, masakan panggilan di talian TETAP boleh terputus secara berulang sekaligus pelanggan dibiarkan tanpa dihubungi kembali?

Ya, saya boleh menelefon mereka sekali lagi. Jika sebelum ini saya bercakap dengan Limah, Bibah dan Hanif, kali ini mungkin Leha, Bedah atau Senah akan mengangkat panggilan dan sekaligus saya terpaksa menjelaskan semula perincian masalah dihadapi satu persatu dalam tempoh 30 minit lagi.

Streamyx, don't waste my time and money!

Note: saudara mazidul, saya amat bersetuju dgn saudara kerana saya pernah mengalami nya beberapa kali...really waste the time,. bukan hari2 kita duduk di rumah..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cari Blog Ini

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular