Isnin, 15 November 2010

Walaupun saya masih belum bergelar sebagai bapa, sekurang-kurangnya saya boleh berkongsi idea kepada ibubapa-ibubapa baru(muda) atau yang telah lama.
Artikel ini juga boleh dikatakan ditujukan khas kepada ibubapa muda. Maklumlah..masih seronok dan masih belum berapa matang dalam hal keibubapaan. Kalau boleh, setiap tahun nak tukar handphone, sportrim, modified kereta, tukar baju dan fesyen baru, make up yg mahal dan sebagainya. Dah matang dari segi lain tapi kurang matang dari segi lain. Harap para pembaca jangan silap faham… :)
Tanggungjawab anda sebagai ibubapa ialah menyediakan landasan terbaik untuk memastikan anak-anak berjaya di masa hadapan. Salah satu darinya ialah dengan membekalkan ilmu kepada mereka. Kita memberi peluang kepada mereka untuk mereka sambung belajar di Universiti. Namun, untuk melanjutkan pelajaran.. semestinya akan melibatkan kos.. Kebanyakan ibubapa tahu tentang kos yang diperlukan sepanjang tempoh pengajian tersebut. Teknik ini tidak menggalakkan pinjaman PTPTN kerana pinjaman ini boleh menjerat anak-anak kita sekiranya terlampau banyak dan disalahgunakan semasa mereka belajar. Para graduan yang telah meminjam PTPTN sedia maklum betapa susahnya dan liatnya untuk bayar hutang PTPTN.
Mungkin para pembaca boleh menyesuaikan teknik ini mengikut citarasa, adunan, gaya dan kedudukan kewangan anda sendiri. Sekarang ialah tahun 2010 dan mungkin dalam tempoh 20 tahun akan datang, anak-anak anda akan masuk universiti dan semestinya memerlukan pembiayaan pengajian.
Andaian dalam pengiraan:
Tempoh pengajian = 5 tahun
Kos yang diperlukan mengikut pinjaman PTPTN = RM7000 setahun
Kos selama 5 tahun = RM7000 x 5 = RM35000
Harga dinar emas sekarang (Tahun 2010):
1 dinar = RM 580
Harga ramalan dinar emas selepas 20 tahun (Tahun 2030). Dengan andaian kenaikan harga emas 20% setiap tahun, maka selepas 20 tahun kenaikannya ialah 400% (Ini adalah berdasarkan rekod kenaikan harga emas dalam tempoh berpuluh-puluh tahun yang lepas).
1 dinar = RM580 x 400% = RM2900
Kos pengajian 5 tahun = RM35000/RM2900
Dinar yang diperlukan = 12 dinar (dijadikan 15 dinar)
Kita genapkan kepada 15 dinar kerana mungkin pada masa itu kos pengajian lebih meningkat berbanding dengan kos pengajian di masa sekarang.
Jika kita membeli dan menyimpan 15 dinar sekarang : 15 x RM580 = RM8700
Selepas 20 tahun, 15 dinar tadi akan bernilai 15 x RM2900 = RM43,500 [berdasarkan peningkatan harga emas sebanyak 400% dari harga asal (RM580/dinar) selepas 20 tahun]
Dengan itu, dengan 15 dinar kita mampu menyara kos pengajian anak-anak kita sepanjang tempoh pengajian mereka. InsyaAllah..dengan teknik ini kita boleh mengurangkan beban anak-anak kita bila mereka sambung belajar nanti.
Sekiranya ade 5 anak, maka 75 dinar diperlukan untuk mereka. Nak kumpul dinar macam mana?? Bertenang.. jangan gopoh.. dinar boleh dikumpul sedikit demi sedikit. Namun, bagi yang berkemampuan boleh lah terus beli banyak-banyak. Bagi yang kurang berkemampuan, tidak perlu tergopoh-gapah kerana pepatah Melayu mengatakan.. Kumpul sikit-sikit, lama-lama jadi bukit juga.
Oleh itu, sebagai ibubapa muda, anda haruslah korbankan sedikit keseronokan dan cuba rancangkan belanjawan kewangan untuk masa depan anak-anak anda.
Sumber :
Dinar & Tanggungjawab Ibubapa @ Danishgold.net

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cari Blog Ini

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular