Ahad, 16 Jun 2013

Cegah Awal Strok: Hindari Makanan Yang di Goreng & 7 Jenis Makanan Penurun Darah Tinggi

 

7 Jenis Makanan Penurun Darah Tinggi

Beberapa jenis makanan mampu mencegah tekanan Darah tinggi dengan mengamalkan pengambilan beberapa jenis sumber makanan

1)Bayam
Bayam merupakan sumber magnesium yang sangat baik. la melindungi anda daripada penyakit jantung tetapi juga dapat mengurangi tekanan darah. Selain itu kandungan folat Ii dalam bayam dapat melindungi tubuh dari homosistein yang menghasilkan bahan kimia berbahaya. Penyelidikan menunjukkan bahawa kadar tinggi asid amino dapat menyebabkan serangan jantung dan stroke.

2) Biji bunga Matahari
Kandungan magnesiumnya amat tinggi dan kuaci mengandungi pitosterol yang dapat mengurangi kadar kolestrol dalam tubuh. Kolestrol tinggi merupakan penyebab tekanan darah tinggi kerana dapat menyebabkan penyumbatan pembuluh darah. Pastikan anda makan kuaci segar yang tidak ditambah garam atau diproses terlebih dahulu.

3) Kacang-kacangan
Kekacang seperti kacang tanah badam dan kacang merah mengandungi magnesium dan potassium. Khasiat ini diketahui cukup efektif menurunkan tekanan darah tinggi.

4) Pisang
Selain membuat tekanan darah lebih sihat pisang mengandungi kalium dan serat yang tinggi yang bermanfaat mencegah penyakit jantung. Penyelidikan juga menunjukkan bahawa sebiji pisang sehari cukup untuk membantu mencegah tekanan darah tinggi

5) Kacang Soya
Memang banyak manfaatnya mengambil kacang soya untuk kesihatan tubuh. Salah satunya adalah membantu menurunkan kolestrol jahat dan tekanan darah tinggi.

6) Kentang
Nutrisi dari kentang sering hilang kerana cara memasaknya yang tidak sihat. Walhal kandungan mineral serat dan potassium di dalam kentang amat tinggi dan baik untuk menstabilkan darah.

7) Coklat hitam
Kandungan flavonoid di dalam coklat dapat membantu menurunkan tekanan darah dengan merangsang penghasilan nitrat oksida. Bahan ini membuat signal otot di sekitar pembuluh darah lebih relak dan menyebabkan aliran lancar (mingguan Wanita)

Cegah Awal Strok: Hindari Makanan Yang di Goreng

Makanan yang dihasilkan dari proses penggorengan jika dimakan dalam jumlah banyak dapat menimbulkan risiko strok.
Makanan yang digoreng meningkatkan kolesterol jahat dan menekan kolesterol baik lemak trans. Lemak ini merupakan hasil dari proses penggorengan. 
Risiko strok ini dapat dicegah dengan mengawal pola makan terutamanya untuk usia di atas 30 tahun agar mengurangkan makanan gorengan kerana pembuluh darah semakin berpotensi menyempit apabila usia beranjak tua. Pembuluh semakin sempit dengan kerak yang dihasilkan dari lemak trans. Penyempitan pembuluh darah di bahagian otak akan memberi kesan yang ketara kepada strok.

Pencegahan awal serangan strok harus diperhatikan sebelum terkena penyakit mematikan itu. Dalam pola makan, perlu menambah sayuran, buah-buahan atau agar-agar yang mengandungi banyak serat.[suaramerdeka.com]

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cari Blog Ini

Memuatkan ...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular

Terdapat ralat dalam alat ini