Selasa, 18 Oktober 2011

Semuanya Bergerak Mengikut Arah Lawan Jam



Di dalam dunia ni, hanya jam sahaja yang berputar mengikut arah jam. Selain daripada jam, semuanya bergerak mengikut arah lawan jam. Pergerakan ini melibatkan sekecil-kecil perkara seperti ion dan sebesar-besar objek seperti galaxy yang terbentang luas. Cuba kita imbas kembali, setiap kali kita mengacau minuman atau memasak di dapur, kita akan mengacau mengikut arah putaran jam atau mengikut arah lawan jam?


Mengikut sunnah Rasulullah SAW, baginda akan mengacau minuman dan mengacau makanan yang dimasak dengan putaran arah lawan jam. Setiap sunnah yang diajarkan kepada kita memang mempunyai kelebihan dan mempunyai sebab yang tersirat. Mungkin kita bertanya dalam diri kita, mengapa begini dan mengapa bukan begitu ?

Di sekolah dulu, kita pernah diajar Petua Tangan Kanan dalam mata pelajaran Fizik/Sains.

Petua Tangan Kanan 


Petua Tangan Kanan ini digunakan untuk menentukan arah pergerakan berdasarkan arah putaran yang berlaku. Merujuk kepada gambar di atas, 4 jari yang membengkok itu merupakan arah putaran, dan ibu jari merupakan arah pergerakannya. 


Juba praktikan dengan tangan kanan. Sekarang bandingkan ia dengan arah putaran jam. Adakah ia berlawanan dengan arah jam atau mengikut putaran jam?

Dalam hukum yang sama ini, jika ada sebatang konduktor yang di kelililingi oleh arus yang mengalir mengikut arah lawan jam (seperti dalam rajah di bawah), maka akan terhasil suatu daya elektromagnetik yang menghala ke atas. 



Mari Kita Lihat Contoh Lain

Dalam mengerjakan ibadat haji atau umrah, dalam bertawaf para pelaku ibadah haruslah memastikan bahu kiri mereka sentiasa terarah kepada Kaabah. Apabila kita melihat kepada putaran jemaah tawaf ini, mereka pun sedang berputar mengikut arah lawan jam. 


Dengan mengaplikasikan teori yang dinyatakan di atas, ibadat tawaf ini telah menghasilkan satu gelombang elektromagnet yang sangat besar. Putaran arah lawan jam ini telah menghasilkan satu tenaga ke arah atas Kaabah. Kerana itulah berdoa di kawasan Kaabah adalah sangat mustajab, kerana kekuatan doa kita menjadi berlipat kali ganda dan menumpang gelombang eletromagnetik yang dihasilkan. 

Antara contoh lain dalam wayar elektrik.

Arah putaran magnetik menentukan arah pergerakan arus eletrik dalam wayar.

Boleh juga dilihat dalam pergerakan elektron dalam atom.

Pergerakan elektron dalam atom adalah mengikut putaran arah lawan jam


Boleh juga dilihat dalam sistem solar kita.


Bumi, planet lain dan Matahari juga berputar pada putaran arah lawan jam.

Kesimpulan

Jadi apa kesimpulan yang kita perolehi? Sebenarnya Allah telah mencipta pergerakan ini untuk menghasilkan tenaga yang sekaligus untuk menampung dan menjadi keseimbangan dunia ini. Dari sekecil-kecil sehinga sebesar-besar objek memerlukan putaran ini supaya semuanya dalam keadaan yang seimbang.

Selain itu marilah kita cuba mengamalkan sunnah Rasulullah dengan sebaik-baiknya. Belajar membiasakan diri kita dengan mengacau minuman dan memasak dengan putaran arah lawan jam. Semoga ibadah mengacau juga kita boleh amalkan dengan ilmu disamping mendapat manfaat untuk diri kit
a.

Artikel berkait : Jam Moden Vs Jam Matahari

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cari Blog Ini

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular