Isnin, 27 Mei 2013

Sebab sebenar Ketua AMK beraksi bangang cerca Presiden PAS?

Sebab sebenar Ketua AMK beraksi bangang cerca Presiden PAS?


Nasihat aku untuk Ketua AMK ni satu ja, kalau nak tunjuk hero menjelang pemilihan PKR hujung tahun ni pun, agak-agak la sama, tak payah la jadi bangang sampai macam ni.

TheMalaysianInsider melaporkan:
PETALING JAYA, 24 Mei — Shamsul Iskandar Mohd Akin (gambar) menyelar Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang kerana mencerca calon PKR semasa tempoh berkempen Pilihan Raya 2013 lalu tanpa membawa sebarang bukti.

“Kita mencela tindakan mencerca calon parti rakan tanpa membawa sebarang bukti,” kata Shamsul dalam ucapan dasar sempena kongres nasional PKR ke 9 di sini hari ini. - TMI.
ePaper Harakah. Harakah cetak versi digital untuk langganan.
Homestay Tempayan Hijau Penginapan budget di Parit Buntar
Bab Ketua AMK mencerca TG Hj Hadi pasai cerca calon PKR masa tempoh kempen hari tu aku masih boleh terima walaupun cara dia tu agak keterlaluan. Pasainya pada aku memang tak patut pun Presiden PAS cerca secara terbuka macam tu terutama sekali bila disebut ada calon yang jual pil kuda tapi tak kemukakan bukti.

Patutnya benda macam tu Presiden PAS bantah masa bab penentuan kerusi dalam mesyuarat Majlis Presiden. Kalau PAS bangkang calon PKR yang memang terbukti jual pil kuda takkan PKR berani nak letak jugak.

Yang bangangnya Shamsul ni bila TheMalaysianInsider juga melaporkan:
“Mewakili saf kepimpinan AMK, rasa kesal tidak boleh kami sembunyikan di saat masih ada pimpinan Pakatan Rakyat yang seolah-olah benak tidak memahami tahalluf siyasi (kerjasama politik) sehingga menyaksikan masih wujud pertembungan saat-saat akhir di beberapa kawasan seluruh Malaysia,” tambah ahli Parlimen Bukit Katil itu. - Ibid.
Tak ka bangang namanya Ketua AMK ni, gunakan istilah Tahaluf Siyasi membelasah Presiden PAS. Dia faham ka maksud sebenar Tahaluf siyasi tu? Kalau dia takat faham tahaluf siyasi sebagai 'kerjasama politik' lepas tu nak hentam guna istilah tu dan hentam Presiden PAS pulak tu, memang sah dia bangang.

Antara banyak kecaman dan komen dari PAS yang aku baca aku tertarik dengan komen oleh Bendahari Pemuda PAS Malaysia. Aku harap sangat Shamsul Iskandar dan para penjilat tegar dia baca komen tu.
Saya merujuk kepada ucapan Ketua AMK Sdr. Shamsul Iskandar Md. Akin di Kongres Nasional Keadilan seperti yang dipetik portal berita hari ini. Ini adalah respon saya;

1. Jangan bercakap seolah-olah tahalluf siyasi itu datangnya dari PKR dan cuba pula mengajar PAS mengenainya. Sekiranya Sdr. Shamsul benar-benar fakih mengenai Tahalluf Siyasi sehingga boleh menegur Tuan Guru Presiden, maka sila datangkan apa-apa jua kajian dari PKR dan AMK dari segi usul dan kaedah fiqhnya atau apa-apa sahaja justifikasi yang membuktikan PAS melanggar tahalluf siyasi. Saya teringin benar membacanya.

2. Pengeluaran watikah dan kenyataan Tuan Guru Presiden mengkritik calon-calon tertentu yang diketengahkan untuk bertanding adalah kerana PAS melihat berlaku pelanggaran syarat yang boleh menjejaskan tahalluf siyasi. Tapi pastinya Sdr Shamsul tidak dapat memahami apa yang berlaku kerana Sdr Shamsul sendiri tidak tahu apa itu tahalluf siyasi dan syarat-syaratnya.

3. Jangan jadikan tahalluf siyasi dan peluang menghentam Tuan Guru Presiden sebagai modal untuk berlagak hero di hadapan perwakilan AMK. Jangan mencela Tuan Guru Presiden seolah-olah beliau bercakap mengikut nafsu ketika mengkritik. Ianya adalah perkataan yang kasar dan biadap untuk dikaitkan dengan tindakan Tuan Guru Presiden. Oleh itu, saya menjemput Sdr. Shamsul untuk duduk bersama dengan saya pada bila-bila masa dan di mana-mana sahaja untuk kita mengaji apa dia tahalluf siyasi dan menilai semula permasalahan yang timbul sepanjang PRU ke13 di dalam konteks tahalluf siyasi tersebut.

4. Selepas semua itu, saya boleh berlapang dada sekiranya PAS ada melakukan kesilapan dan bersedia untuk berdepan dengan media untuk mengakuinya. Bolehkah Sdr. Shamsul menjamin perkara yang sama atau cuma baling batu, terus lari?

Ir.Haji Khairil Nizam
Bendahari
Dewan Pemuda PAS Malaysia - Facebook.
Persepsi pertama aku bila terbaca aksi bangang Ketua AMK tu, mungkin dia belasah tu atas nasihat Azmin yang cukup nampak tak puashati PKR kalah kerusi Kota Damansara dan Semenyih yang mengakibatkan PKR kurang kerusi berbanding PAS dan DAP di negeri Selangor.

Persepsi kedua, mungkin pasai pemilihan jawatan dalam PKR dah tak lama dah dan Shamsul terpaksa beraksi macam hero, hentam Presiden PAS dengan harapan pemuda PKR akan sanjung dia dan seterusnya pilih dia lagi sekali sebagai Ketua AMK.

Nasihat aku untuk Ketua AMK ni satu ja, kalau nak tunjuk hero menjelang pemilihan PKR hujung tahun ni pun agak-agak la sama, tak payah la jadi bangang sampai macam ni.

Nota kaki makan cekam:  Tanpa memang prejudis

Sumber: http://cenangau.blogspot.com/2013/05/shamsul-ketua-amk-bangang-belasah-presiden-pas-tahaluf-siyasi.html#ixzz2USyQBEWS

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cari Blog Ini

Memuatkan ...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular

Terdapat ralat dalam alat ini