Ahad, 12 Jun 2011

Rahsia Ramuan KFC Terbongkar!!

NEW YORK: Siapa tak kenal ayam goreng Kentucky Fried Chicken (KFC)? Rahsia lazatnya tersimpan di 11 bumbu racikan rahsia milik Kolonel Sanders. Sayangnya bukan rahsia lagi, sebab seorang warga AS berhasil memecahkan kombinasi itu. Lelaki itu bernama Ron Douglas dan dia bukan seorang tukang masak professional. Dia terobsesi membongakar 11 bumbu dan rempah rahsia KFC yang diciptakan Kolonel Harland David Sanders pada 1935 itu dan meninggalkan pekerjaannya sebagai Manager Kewangan di JPMorgan di Wall Street pada 2007. Akhirnya, perjuangan tahunan itu membuahkan hasil.

“Akhirnya saya menemukan kombinasi yang identik dengan racikan KFC atau Kolonel Sanders,” ujar Ron gi, seperti dikutip news.com Dan kini, dia telah menerbitkan sebuah buku khas yang membongkar rahsia terdalam franchise asal AS tersebut. Eksperimen Ron tak mudah, dengan ratusan bumbu serta rempah yang dikenal dunia, dia harus mencampur jutaan kombinasi untuk mendepatkan rasa yang tepat.

Pada suatu masa, Ron merasa sangat putus asa dengan isi Original Recipe KFC itu. “Tapi dia tak mahu mengatakannya kepada saya,” lanjut Ron. Namun saat melakukannya, dia mengetahui ada banyak orang di internet yang mencuba melakukan hal sama dengannya. Sejak itulaha ia membuka sebuah web khusus yang berdedikasi untuk membongkar rahsia KFC.

Ron membuat beberapa ereksperimen dengan bumbu-bumbu tersebut. Buku yang dia terbitkan, America’s Most Wanted Recipes, yang memuat resepi rahsia KFC pun menjadi bestseller di AS./BK

Sumber KliK

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cari Blog Ini

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular