Ahad, 14 Ogos 2011

10 jambatan unik dan mengerunkan

10 jambatan unik dan mengerunkan

1. Jambatan Immortal (Cina)
Gunung Tai di Daerah Shandon Cina telah mempunyai nilai budaya dan agama selama ribuan tahun. Ini adalah salah satu dari lima gunung suci di Cina dan berhubungan dengan kelahiran, fajar dan kebangkitan.

Ketika anda mendaki sampai gunung anda akan menemui Jambatan Immortal ini.Jambatan ini terdiri dari tiga batu besar dan beberapa yang lebih kecil. Di bawah ini adalah sebuah lembah dan selatan adalah jurang yang sepertinya nampak tak berdasar. 
Tidak ada yang cukup tahu mengapa batu-batu besar itu jatuh dan tersusun ke tempat itu semasa ini tetapi sangat mungkin batu-batu jambatan alam itu telah ada sejak zaman ais

2. Jambatan Tua Konitsa (Yunani)
Jambatan ini selama berabad-abad dalam merentangi Sungai Aoos Yunanu, yang penuh di musim sejuk. Jika anda melihat dengan cermat ke kanan di bawah bahagian atas jambatan, anda dapat melihat sebuah lonceng kecil. 
Penduduk kampung mengatakan bahawa ketika ada cukup angin sehingga loceng itu berbunyi,semasa itu terlalu berbahaya untuk menyeberangi jambatan

3. Jambatan Tali Carrick-a-Rede (Ireland)
Carrick-a-Rede Rope Bridge adalah jambatan bertali dekat Ballintoy, County Antrim, Ireland Utara. Jambatan menghubungkan daratan ke Pulau kecil Carrick .

Jambatan ini dimiliki dan dikelola oleh National Trust, meliputi dua puluh meter dan adalah tiga puluh meter di atas batu di bawah ini.Hari ini jambatan ini menjadi objek pelancungan, dengan 247.000 pengunjung pada tahun 2009. 
Ketika terjadi angin di atas jambatan, ini benar-benar sebuah pengalaman yang mengerunkan, menakutkan sekaligus gayat (jika anda takut ketinggian) tapi menggembirakan.

4. Jambatan Royal Gorge 
http://farm6.static.flickr.com/5107/5633961977_2325709410.jpg
Royal Gorge Bridge adalah objek pelancungan di Canon City, Colorado, dalam sebuah taman 360-hektar.

Jambatan tergantung dalam ketinggian 955 kaki (291 m) di atas Sungai Arkansas, dan memegang rekod jambatan tertinggi di dunia dari tahun 1929 hingga tahun 2003, ketika dikalahkan oleh Jambatan Sungai Beipanjiang di Cina.

Ini adalah jambatan gantung dengan merentangi sejauh 938 kaki (286 m).Jambatan yang panjangnya 1.260 kaki (384 m) dan lebar 18 kaki (5,5 m) , dengan papan kayu berjumlah 1292. Jambatan yang digantungkan dari menara setinggi 150 kaki (46 m)


5. Jambatan Tali Inca (Inca Empire, Peru)
http://magazindo.com/wp-content/uploads/2011/07/73cc_a97765_g269_9-inca.jpg
Jambatan tali Inca adalah jambatan tahap gerun sederhana atas lembah dan jurang
untuk menyediakan kemudahan bagi Kerajaan Inca. Jambatan jenis ini sesuai digunakan kerana orang-orang Inca tidak menggunakan pengankutan beroda  - lalu lintas terhad pada pejalan kaki atau menungang ternakan.
Jambatan ini merupakan bahagian integral pada sistem jalan Inca dan merupakan contoh inovasi teknologi kerajaan Inca .Jambatan ini sering digunakan oleh pelari Chasqui menyampaikan pesanan ke seluruh wilaayah Kerajaan Inca.

Suku Inca menggunakan tali dari alam semulajadi yang ditemui dalam tumbuh-tumbuhan tempatan untuk membina jambatan. Tali ini dijalin bersama sehingga menciptakan tali yang cukup kuat dan diperkuat dengan kayu sebagai lantai kabel. 
Masing-masing bahagian kemudian melekat pada sepasang batu pemberat pada setiap sisi lembah dengan kabel besar dari bahan rumput tenunan menghubungkan kedua tiang bersama-sama.

Menambahkan untuk binaan ini, dua kabel tambahan yang bertindak sebagai pagar. Kabel yang mendukung laluan-kaki yang diperkuat dengan cabang-cabang anyaman. Sistem multi-struktur yang dibuat pada jambatan ini cukup kuat malah untuk membawa pasukan Sepanyol yang menunggang kuda setelah mereka tiba.

Namun, jambatan besar begitu berat sehingga menyebabkan  melurut di tengah, dan ini menyebabkan melayang ketika datang angin yang kuat.

Bahagian dari kekuatan jambatan dan  realible berasal dari fakta bahawa setiap kabel diganti setiap tahun oleh penduduk tempatan sebagai bahagian dari permintaan "mita" untuk awam atau menjadi seperti kewajiban.

Dalam beberapa keadaan, para petani tempatan mempunyai tugas khas menjaga dan memperbaiki jambatan tersebut sehingga jalan raya Inca atau sistem jalan boleh terus berfungsi. Jambatan terbesar seperti  ini ada di Canyon Apurimac di sepanjang jalan utama dari utara Cuzco

6. Jembatan Gantung Pulau Langkawi (Malaysia)
Jambatan ini meliputi jambatan langit di sekitar jurang di Pulau Langkawi, yang merupakan pulau terbesar di kepulauan Langkawi, Malaysia. Melayang pada ketinggian 687 m di atas permukaan laut, menawarkan pemandangan Laut Andaman dan Pulau Thailand Tarutao . 
Pandangan dari jambatan ini benar-benar membuat orang menahan nafas - lengkungan bangunan memberikan perspektif yang berbeza dari pemandangan.

Jambatan Langit adalah salah satu jambatan yang paling menarik perhatian di dunia yang boleh menjadikan kita lebih memompa adrenalin. Kabel unik-jambatan digantung oleh hanya satu tiang pendukung. 
Tiang ini sepanjang 95 yard yang diikatkan oleh 8 kabel untuk enjadi penyeimbang. Panjang jambatan penyeberangan melengkung 125 m di sebuah jurang yang menarik perhatian.
Jambatan ini mempunyai panjang 136 meter dan lebar 2 meter. pada lebar 1,8 m jambatan langit memiliki dua platform segitiga selebar 3,6 m yang menyediakan kawasan pemandangan indah bagi pengunjung. Dan ingatlah ketika anda ada di hadapan jambatan, anda berdiri 687 m di atas permukaan laut.

7. Puente de Ojuela (Mexico)
Ojuela adalah lokasi perlombongan kecil terletak di barat laut bandar  Durango, di Mexico Utara. Bandar ini sekarang dikenali sebagai bandar hantu sebagai akibat dari bijih mineral yang berkurangan. Satu-satunya yang masih hidup dari struktur fungsional adalah jambatan gantung.Jambatan ini dikenali sebagai "Puente de Ojuela" (Ojuela Bridge) oleh penduduk setempat.

Jambatan asli dirancang oleh Roebling bersaudara yang terkenal, yang juga merancang Jambatan Brooklyn. Pada masa pembinaan, Puente de Ojuela adalah jambatan gantung ketiga terpanjang di dunia. Jambatan Itu dibina kembali baru-baru ini oleh Perusahaan Peñoles,bangunan yang asal dibuang dan hanya lengkungan utama sekarang dipamerkan di Torreón Exposition Center

8. Jambatan gantung Hussaini(Pakistan)
Dikenali sebagai jambatan yang paling berbahaya di dunia, Hussaini Hanging Bridge adalah hanya salah satu dari banyak jambatan tali genting di Pakistan Utara. Untuk sebahagian besar warga, satu-satunya cara untuk bergerak jauh adalah dengan berjalan melintasi gunung untuk sampai ke Rawalpindi. 
Pada tahun 1978, Jalan Raya Karakoram telah selesai dan wilayah itu dihubungkan, tapi perjalanan antara-wilayah masih sesukar 100 tahun yang lalu . Aspek tetap perjalanan melepasi kawasan ini termasuk kabel reyot dan jambatan papan yang lintas Utara Pakistan gunung sungai dan sungai. 
Di antaranya adalah Jambatan gantung Hussaini , persimpangan Borit Danau di Upper Hunza. Jambatan tali ini adalah sangat panjang namun kurang terpelihara. Banyak papan yang hilang, dan angin kencang menggoncang jambatan semasa anda menyeberang.

Ini tidak sedikit untuk meredakan gementar pada jambatan sebelumnya,jambatan tua, rosak , tergantung berlubang-lubang di samping jambatan yang "baru".

Walaupun kelihatan berbahaya, jambatan Hussaini adalah jambatan yang relatif aman dan telah menjadi sesuatu yang menarik pelancung, dengan banyak pendaki yang cuba menyeberang untuk menguji kemampuan melintasinya

9. Jembatan Sungai Vitim(Siberia)
 

Vitim adalah sungai yang lebar di Siberia, Rusia. Jambatan yang disediakan untuk anda melintasi diperbuat dari kayu dan tidak dalam keadaan yang baik.Jambatan ini cukup lebar untuk satu kereta sepanjang 570 meter (1870 kaki) sehingga memerlukan 3 minit berkendaraan di atasnya jika anda seorang pengemudi yang baik. Jika tidak , anda dapat melihat 15 meter ke Sungai Vitim, yang tidak menyenangkan.

Jambatan Sungai Vitim di Siberia Rusia. Bagi mereka yang tidak tahu daerah ini, daerah ini diselimuti musim sejuk  yang ekstrem hampir sepanjang tahun dengan suhu di bawah Northern Ontario dan semuanya dilitupi salju dan ais.Jambatan ini berubah menjadi sebuah Icicle dengan penduduk setempat belum ada kenderaan  traksi  atas dan ke bawah jambatan ini kerana satu-satunya cara mereka di Sungai Vitim.

10. Jembatan Alam Bryce Canyon's Utah, AS)
Natural Bridge, lengkungan paling popular di Bryce Canyon, terletak 1,7 mil terakhir Fairview Point dan dilihat dari Jambatan Alam . Apabila dinamakan Natural Bridge di Bryce Canyon menyebabkan sedikit rasa tidak setuju di kalangan ahli geologi. Walaupun buatan struktur alam nampak seperti jambatan, itu sebenarnya lengkungan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cari Blog Ini

Memuatkan ...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular

Terdapat ralat dalam alat ini