Selasa, 16 Ogos 2011

Falsafah Hidup Orang Jepun Korea Dan China



JEPUN
KAIZEN - Istilah dalam bahasa jepun,Kai berarti perubahan dan Zen berarti baik.Jadi Kaizen berarti melakukan perubahan agar menjadi lebih baik secara terus menerus (Continous Improvement).

BUSHIDO - Bushido adalah kode atau prinsip yang dianuti oleh para samurai jepun.Prinsip bushido menekankan pada kehormatan,keberanian dan kesetian kepada atasan melebihi apapun.Pejuang samurai yang ideal adalah mereka yang tidak mempunyai rasa takut terhadap kematian tetapi mereka takut jika tugas yang diamanahkan kepada mereka tidak berhasil.

MAKOTO - Makoto bearti bersungguh-sungguh dan bertindak jujur dengan tidak berlaku curang atau khianat baik kepada kawan maupun lawan.

GENCHI GENBUTSU - Definisi Genchi Genbutsu dari bahasa jepun adalah 'go and see the problem',Genchi Genbutsu bukan sekadar teori,melainkan lebih menekankan pada pratikal dimana kita harus langsung mendatangi masalah untuk mengetahui masalah tersebut.

HANSEI - Dalam bahasa Jepun,hansei berarti perenungan.Dalam pengurusan bisnes, hansei berarti peninjauan ulang secara cermat yang dilakukan setelah tindakan diambil.Tidak perduli hasil akhirnya berjaya atau gagal, mereka tetap harus meninjau hasilnya.Hansei berlawanan dengan pola pikiran 'KALAU TIDAK ROSAK BUAT APA DIPERBAIKI'.Kebanyakan dari kita masih menunggu rosak baru diperbaiki.
KOREA
KOENCHANAYO - Koenchanayo yang artinya toleransi dan menghargai orang lain.

KIBUN - Kibun berarti menghormati orang lain dan menghindari segala tindakan yang boleh menyebabkan Orang lain Kehilangan muka(malu).

INHWA - Inhwa berarti pendekatan korea terhadap Keharmonisan dalam kultur bisnes korea,hal ini tercermin dalam rasa setia terhadap perusahaan.

HAHN - Hahn berarti energi hidup Untuk mengejar pendidikan dan melakukan pengorbanan diri,demi meningkatkan kesejahteraan keluarga dan negara.

JEONG DO MANAGEMENT - Jeong Do Management merupakan acuan falsafah bagi LG,senantiasa menyediakan nilai tambah bagi pengguna dengan selalu melakukan inovasi berkelanjutan.
CHINA
CONFUCIANISME - Cina menganut Confucianisme dan menjadi maju kerana ajarannya yang tidak menyukai kekerasan. Salah satu hal penting yang diajarkan ialah : “ Janganlah berbuat sesuatu yang kau tidak inginkan orang berbuat kepadamu ! “ Ini jelas sekali bahwa kalau kita tidak menyukai orang lain memaksakan kehendaknya kepada kita, janganlah kita memakai kekerasan kepada orang lain.

Ajaran penting lainnya ialah : “ Selalu hormatilah orang yang lebih tua, lebih-lebih orang tuamu.prinsip lainnya,adalah “ Kalau kamu hidup mampu, jangan sampai saudara-saudaramu hidup kekurangan ! “ Itulah salah satu prinsip yang menyebabkan keluarga keturunan Cina selalu memperhatikan saudara-saudara, jadi kalau yang satu kaya akan membantu mereka yang kekurangan : sama ada memberikan pekerjaan, membantu dengan moral atau kewangan.

GUANXI - guanxi dapat diartikan cerdik memanfaatkan jaringan.Sebagai contoh, tidak punya wang untuk beli barang dagangan, boleh dilakukan dengan meminjam barang dagangan milik saudara,laku baru bayar.

SHINYUNG - Shinyung adalah sikap saling mempercayai antara sesama.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cari Blog Ini

Memuatkan ...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular

Terdapat ralat dalam alat ini