Selasa, 16 Ogos 2011

Jambatan Terpendek Yang Menghubungkan 2 Negara



Dua buah pulau yang saling berdekatan ternyata berada dalam dua wilayah yang berbeza.Pulau yang besar berada dalam wilayah Kanada sedangkan pulau yang kecil berada di wilayah Amerika Syarikat.

Yang menariknya dua pulau beza Negara ini dihubungkan oleh jembatan sepanjang 10 meter.Inilah jembatan antarabangsa terkecil atau terpendek di dunia.‘Pasangan’ pulau tersebur terketak dekat Rockport disebut Zavikon island.

Dua pulau ini termasuk kumpulan ‘kepulauan seribu’ yang berada di Saint Lawrence River di Teluk Alexandria,sempadan AS-Kanada.Persetujuan sempadan wilayah ini telah diperseujui antara kedua Negara,AS dan Kanada sejak 1793.

Namun kedua Negara memutuskan tidak akan membagi dua pulau tersebut.Sekitar 2/3 pulau berada di wilayah kanada,dan 1/3 nya berada di Amerika.Amerika mahupun Kanada,menganggap kedudukan mereka setaraf dalam hal kepemilikan pulau.

Namun bagi pemandu pelancongan ini merupakan ‘keuntungan’ kerana dari segi pelancongan kedudukan dua pulau ini menjadi sangat unik,menarik dan strategis untuk ‘dijual’.Para pemandu pelancong ingin jembatan antarabangsa terkecil di dunia ini diketahui orang ramai.

Pulau besar yang didakwa sebagai wilayah kanada dibangunkan rumah,sementara pulau kecil yg merupakan bahagian dari Amerika,berfungsi sebagai halaman belakang rumah.
Jembatan Terpendek Yang Menghubungkan 2 Negara,US Dan Kanada

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cari Blog Ini

Memuatkan ...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular

Terdapat ralat dalam alat ini