Siapa tak kenal, kurma yang paling
popular di Malaysia.. berjenama Yusuf Taiyoob, iaitu bersempena dengan
nama big big boss nya sendiri iaitu Datuk Yusuf Taiyoob. Hari-hari asyik
dengar iklan Yusuf Taiyoob di radio dan TV.. Kalau akhbar tu xpayah
cakap la.. siap full page lagi tu..
Yang menarik, kompleks kilangnya
terletak di lokasi strategik iaitu bersebelahan Lebuh Raya Utara
Selatan, sekali gus ribuan pemandu tidak akan terlepas pandang melihat
bangunan berwarna coklat cair itu dengan nama Yusuf Taiyoob terpampang
besar di satu sudut.
Nama Yusuf Taiyoob memang tidak asing
lagi di negara ini kerana sering dikaitkan dengan kurma, apatah lagi
jika disebut nama seperti Safia, Wasem, Safina, Amina, Ajmal, Ajwa dan
Kurma Madu Yuta.
Oleh itu tidak keterlaluan beliau layak
digelar ‘Raja Kurma Malaysia’, malah anak sulung daripada empat beradik
itu turut mengakui Yang Dipertua Negeri Pulau Pinang, Tun Abdul Rahman
Abbas, pernah memanggilnya dengan gelaran ‘Datuk Kurma’.
Kini syarikat miliknya, Yusuf Taiyoob
Sdn Bhd (Yusuf Taiyoob) menjadi pembekal terbesar pelbagai jenis kurma
dan produk mentah makanan kering serta basah dari luar negara untuk
pasaran di Malaysia dengan kira-kira 3,000 rangkaian pengedar di seluruh
negara.
Prinsip utama dalam hidup Yusuf ialah
beliau tidak suka bekerja dengan orang lain atau bergelar pekerja tetapi
lebih suka menjadi bos biarpun terpaksa melalui pelbagai kesukaran dan
pengalaman pahit.
“Saya menghadapi banyak kesukaran dalam
perniagaan pertama saya iaitu menjual minyak wangi. Pada masa itu saya
berumur 21 tahun dan ada pihak langsung tidak memandang saya, tetapi
saya bersyukur mendapat bantuan keluarga.
“Itu menyedarkan saya, apabila anda tiada kepentingan atau daripada syarikat kecil, orang tidak akan pandang langsung, malah anda akan ditendang ke sana ke sini,” kata bapa kepada tiga anak itu.
Yusuf yang masih kelihatan muda dan
bertenaga meskipun usia mencecah 50 tahun berkata, selepas gagal dalam
perniagaan minyak wangi, beliau mencuba pelbagai perniagaan lain,
termasuk mengedar produk bunga safron, biji gajus, makanan kering dan
rempah.
Beliau kemudian mencari bentuk
perniagaan baru, walaupun menyedari kesulitan bakal dihadapi hinggalah
terfikir untuk menjadi pembekal kurma di negara ini.
Walaupun menyedari wujud persaingan pada
waktu memulakan perniagaan kurma pada 1990, beliau percaya sudah ada
pelanggan tetap, selain harga berpatutan dengan jaminan produk
berkualiti.
Yang penting, menurut Yusuf, seseorang
perlu tahu tahap mana kemampuan mereka untuk bersaing dalam perniagaan
yang penuh cabaran dan berliku-liku meskipun sedar kadangkala pesaing
sanggup membuat apa saja dalam perniagaan mereka.
“Selain itu kita perlu bersyukur dengan
rezeki diberikan Allah dan jangan cepat lupa diri,” katanya yang
sentiasa merancang bentuk jenis iklan yang mahu disiarkan setiap kali
menjelang Ramadan.
Dalam usaha memastikan semua produk
edarannya dijamin berkualiti dan segar, beliau membelanjakan kira-kira
RM5 juta untuk menggunakan teknologi terkini dalam mengendalikan stor
simpanan sejuk bekunya.
Teknologi yang diimport dari Amerika Syarikat itu membolehkan sebarang
kebocoran gas amonia dapat dikesan lebih awal. Sistem itu mampu memberi
amaran awal secara automatik jika berlaku kebocoran.
Ketika ini kompleks itu memiliki enam
stor simpanan sejuk yang mampu memuatkan kira-kira 7,000 tan barangan
satu-satu masa dan dua stor simpanan kering untuk kira-kira 3,000 tan
barangan.
Syarikat itu ketika ini mengimport
antara 200 hingga 300 pelbagai jenis makanan daripada buah kurma, minyak
zaitun, kacang dhal hingga kepada rempah ratus dari kira-kira 30
negara, antaranya Amerika Syarikat, Iran, Dubai, Afrika Utara dan Arab
Saudi.
Bagi memastikan stok kurma mampu
memenuhi permintaan pasaran, Yusuf memesan dan menyimpan stok berkenaan
tiga bulan lebih awal dan sebaik saja musim perayaan tamat, beliau mula
memesan stok untuk menyambut Ramadan tahun depan.
Menceritakan sejarah awal pembabitannya
dalam perniagaan kurma, beliau pernah berdepan cabaran pertama apabila
dua kontena (40 tan) kurma yang diimport dari Iran tidak berapa elok,
namun beliau tidak panik.
Ini menyebabkan Yusuf pergi ke Iran untuk menemui pengeluar kurma supaya tidak menghadapi masalah sama pada masa akan datang.
“Keadaan berubah apabila saya mempunyai
lebih pengalaman berbanding pada awal pembabitan. Dulu, disebabkan
percayakan pengeluar dan pembekal dari sana (Iran), akhirnya saya
terkena,” katanya.
Beliau berkata, syarikatnya mengambil
masa antara 10 hingga 12 tahun untuk dikenali sebagai pembekal kurma di
negara ini, selain kurma edarannya turut menembusi pasaran di Indonesia,
Singapura, Thailand dan Brunei.
Pada masa ini syarikatnya mengedar lebih
10 jenis kurma seperti Rotab Bam, Safia, Mariami, Safina, Ajwa, Jewel,
Ajmal dan Anbara yang dijual pada harga berpatutan.
Kurma mempunyai tiga peringkat iaitu
khalal (kurma muda), rotab (kurma madu) dan thamar (kurma kering)
diperolehi dari Tunisia, Oman, Iran, Afrika Selatan, Arab Saudi, Mesir
dan Jordan.
“Dalam menjual kurma, kita perlu membuat
penjenamaan dan teknik pembungkusan yang elok. Apabila ada jenama,
orang mudah kenal produk sebelum membelinya, malah saya menitikberatkan
aspek kualiti kerana keutamaan kami ialah kepuasan pelanggan.
“Saya juga memberi jaminan kepada
pelanggan, kurma yang rosak boleh diganti dengan kurma yang lain,”
katanya yang boleh dianggap sebagai satu daripada pengimport terbesar
produk makanan di rantau Asia kerana kebanyakan produknya diimport dari
lebih 30 negara.
Malah, Ramadan ini beliau sibuk
membekalkan kurma kepada peniaga selepas mendapat banyak bekalan kerana
sesuai dengan musim kurma pada Ogos, September dan Oktober.
Walaupun sibuk menjalankan perniagaan,
kata Yusuf, beliau tidak pernah lupa untuk memberi bantuan kepada
golongan kurang bernasib baik.
“Kita kena bantu orang susah sebab saya
rasa seronok apabila mampu mengurangkan beban mereka, kalau ada lebih
kita kena bersedekah dan beringat bahawa rezeki dikurniakan Tuhan,”
katanya.
PROFIL
NAMA: Datuk Yusuf Taiyoob
JAWATAN:Pengarah Urusan Yusuf Taiyoob Sdn Bhd
ASAL: Georgetown, Pulau Pinang
UMUR: 51 tahun
ISTERI: Datin Yusnita Ramli
ANAK: Waseem (9), Safiya (6) dan Safina (3)
ADIK-BERADIK: Anak sulung daripada empat beradik
JENIS PERNIAGAAN: Kurma, makanan dalam tin, rempah, makanan kering dan jus buah-buahan
NAMA: Datuk Yusuf Taiyoob
JAWATAN:Pengarah Urusan Yusuf Taiyoob Sdn Bhd
ASAL: Georgetown, Pulau Pinang
UMUR: 51 tahun
ISTERI: Datin Yusnita Ramli
ANAK: Waseem (9), Safiya (6) dan Safina (3)
ADIK-BERADIK: Anak sulung daripada empat beradik
JENIS PERNIAGAAN: Kurma, makanan dalam tin, rempah, makanan kering dan jus buah-buahan
Rupa-rupanya nama kurma adalah sempena dengan nama anak-anak beliau!! wahhhh!!
Di tiru bulat-bulat dari sini.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan